top of page

Anvelopele de iarnă și modificările în Codul Rutier 2022


Contrar concepției populare, legislația rutieră din România nu specifică o dată calendaristică pentru momentul în care trebuie să circuli cu anvelope de iarnă. Conform legii, doar în momentul în care partea carosabilă este acoperită de zăpadă, gheață sau polei, șoferii sunt obligați să circule cu anvelope potrivite pentru iarnă.


"Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă în România prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006.


Este important de reținut că legea NU prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă sau o temperatură minimă care să declanșeze procesul. Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp, iar de la momentul elaborării legii aceste prevederi nu au suferit modificări." (Sursa)


Care sunt anvelopele potrivite pentru rularea în condiții de iarnă? De departe, cele mai bune în anotimpul rece sunt anvelopele de iarnă. Modelele de pe piața europeană sunt create și testate pentru a face față iernilor din țările cu climă temperată, respectiv cu ierni serioase și drumuri acoperite de zăpadă. Acestea au în compoziția lor un cauciuc mult mai moale față de cele de vară și funcționează cel mai eficient la temperaturi mai mici de 7°C, dar își păstrează proprietățile de aderență și la temperaturi mult sub 0°C.


Pentru a fi considerate anvelope de iarnă, acestea trebuie să aibă pe flancuri înscripțiile M+S și 3PMSF (three peak mountain snowflake - muntele cu trei piscuri și fulgul de nea) care atestă că sunt anvelope create și testate special pentru circulația în condiții veritabile de iarnă, la temperaturi foarte scăzute și pe carosabil acoperit cu un strat consistent de zăpadă.

În România se recomandă și deținerea unui set de lanțuri, pentru eventualitatea în care drumul pe care se circulă devine înzăpezit, condiții în care aderența cu anvelopele de iarnă este limitată.


Anvelopele all season nu sunt cea mai bună variantă pentru drumurile acoperite de zăpadă și/sau polei, dar reprezintă o variantă de compromis, în special dacă mașina care le are în dotare circula mai mult în condiții uscate sau la temperaturi moderate. Anvelopele all season au performanțe mai slabe față de anvelopele de iarnă, în special la frânarea pe zăpadă și polei, acestea fiind destinate șoferilor care au un stil de condus prudent și preventiv. În Europa, o anvelopă primește clasificarea all season doar dacă are pe flancuri înscripțiile M+S și 3PMSF.


"Registrul Auto Român precizează că denumirea “all seasons” este una comercială, folosită de producătorii de anvelope, dar care nu are un corespondent în legislația națională a României. Indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S, sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională." (Sursa)

Anvelopele M+S care nu au inscripția 3PMSF nu sunt clasificate ca anvelope all season conform reglementărilor europene, ci ca anvelope de vară și sunt comercializate ca fiind anvelope de vară.



Există obligația de a schimba anvelopele de vară cu pneuri de iarnă?


Absolut. Conform legii, cei care merg pe drumurile publice acoperite cu zăpadă fără a avea pe mașină, utilitară sau camion anvelope de iarnă sunt pasibili de pasibili de o amendă cuprinsă între 1305 şi 2900 de lei, și respectiv între 9 și 20 de puncte de amendă, plus reținerea certificatului de înmatriculare al mașinii, în anumite situații.


Toate tipurile de mașini trebuie să fie dotate cu pneuri M+S pe toate pozițiile. Singura excepție fiind camioanele, unde există obligativitatea de a avea anvelope M+S pe puntea motoare.



Care sunt cele mai importante modificări în Codul Rutier 2022?


Pe 1 februarie 2022, au intrat în vigoare noi reguli privind Codul Rutier, în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului privind circulația pe drumurile publice. S-a introdus măsuri noi care fac referire la mecanismele de sancționare a abaterilor prin raportare la gradul de pericol social al acestora și noi clasificări și definiții ale comportamentului agresiv.


Comportamentul agresiv în trafic se pedepsește cu amendă situată între 580 și 725 de lei, dar si cu suspendarea permisului pentru 30 de zile. Dacă comportamentul rutier duce la provocare unui accident, amenda va depăși valoarea de 1000 de lei, iar suspendarea permisului se va face pentru 60 de zile.


Circularea fără motiv pe banda de urgență a unei autostrazi poate fi sancționată cu amendă cuprinsă între 1305 și 2900 de lei și suspendarea permisului pentru 90 de zile.


Întoarcerea pe contrasens și circularea pe contrasens poate duce la suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile.


Încălcarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată poate duce la suspendarea permisului de la 90 la 120 de zile.


Depășirile nepermise care vor fi sancționate cu amenzi de peste 1000 de lei, vor fi însoțite de suspendarea permisului pentru 60 de zile.


Provocarea unui accident în urma efectării unei depășiri nepermise va atrage o amendă de până la 2900 de lei și o suspendare a permisului de 90 de zile.


Neacordarea de prioritate este pedepsită cu amendă de până la 1160 lei și suspendarea permisului de conducere pentru 60 de zile.


Producerea unui accident în urma neacordării de prioritate va atrage o amendă de până la 2900 de lei și suspendarea permisului pentru 90 de zile.


Parbrizul murdar sau placuțele de înmatriculare ilizibile vor fi sancționate cu amendă de până la 1160 de lei.



În ce situații se mai poate suspenda permisul de conducere?


O serie de noi reguli ale codului rutier menționează situațiile în care șoferii se pot alege cu permisul de conducere suspendat:


- folosirea frânei de ajutor pentru a întoarce mașina;

- producerea unui derapaj controlat în mod întentionat;

- accelerarea repetată a motorului doar pentru a îi deranja pe cei aflați în jur;

- pornirea mașinii de pe loc prin patinare excesivă (patinarea în gol a roților motoare);

- reducerea bruscă a vitezei în mod nejustificat;

- utilizarea în mod repetat a semnalelor sonore sau luminoase pentru a obliga un alt participant la trafic sa elibereze banda de circulație. Folosirea în mod abuziv a flash-urilor și încercarea de a șicana alți participanți la trafic este pedepsită cu amenzi între 1305 si 2900 de lei;

- conducerea mopedului/motocicletei pe o singură roată;

- conducerea mașinii cu spatele pentru a intimida șoferii care se afla în spatele mașinii;

- nerespectarea unei distanțe suficiente față de altă mașină care se află fie în față, în spate sau în lateral, fără un motiv real și justificat. Șoferii care fac acest lucru vor ramane fără permis 30 de zile și vor primi o amendă între 580 și 725 lei. Dacă acest comportament duce la provocarea unui accident, valoarea amenzii crește la 1160 lei, iar perioada de suspendare a permisului la 60 de zile;

- producerea unui accident de circulație din care au rezultat pagube materiale este sancționată cu amendă cuprinsă între 870 și 1160 de lei, la care se adaugă o suspendare de 60 de zile a permisului de conducere;

- circulația/traversarea prin zone interzise de pe un sens al autostrăzii pe celălalt, întoarcerea sau mersul pe contrasens, va atrage o suspendare a permisului pentru 4 luni;

- efectuarea unei manevre de depășire neregulamentare, pedepsită cu amenda între 870 și 1160 de lei, plus ridicarea permisului pentru 30-60 de zile;

- producerea unui accident de circulație fără victime, pedepsită cu amendă între 1305 lei și 2900 lei, plus suspendarea permisului pentru o perioadă de 60-90 de zile;

- depășirea vitezei legale cu peste 70 km/h va aduce o suspendare a permisului pentru 120 de zile.


Situațiile în care se prevede creșterea perioadei de suspendare a permisului de conducere sunt: accidente fără victime ca urmare a circulației pe sens opus, a conducerii sub influența alcoolului sau pe autostradă.


Reducerea perioadei de suspendare a permisului prin examinare se va face la o treime din perioada suspendării, nu la 30 de zile.


Care sunt clasele de sancțiuni în noul Cod Rutier?


Clasa I: 2/3 puncte-amendă

Clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă

Clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă

Clasa a IV-a: 9-20 de puncte-amendă

Clasa a V-a (pentru PJ): 21-100 de puncte-amendă


Valoarea punctului de amendă a ramas la valoarea de 145 de lei.


Commentaires


bottom of page