top of page

Anvelopele late sau inguste- care sunt cele mai bune pentru iarna?

Updated: Feb 7, 2022


Anvelope de iarna

Iarna, in conditii dure, aveti nevoie de cele mai bune anvelope posibile pentru a face fata diferitelor pericole de pe drumuri. Din fericire, exista multe optiuni de anvelope de iarna din care sa alegeti. Uneori alegerea poate fi atat de grea incat unii factori pot deruta cumparatorii. O astfel de optiune sunt anvelopele largi si inguste. care sunt mai bune pentru iarna? Continuati sa cititi pentru a afla.


In acest articol, vom analiza diferitele conditii cu care va puteti confrunta pe sosele, precum si sitatiile in care anvelopele inguste sau late sunt mai bune. Aceasta include o privire asupra catorva factori importanti, inclusiv:


1. Iarna are cea mai mare varietate de conditii, ceea ce inseamna ca drumurile ar putea fi uscate, umpede, acoperite de zapada, noroi si gheata, creand o nevoie pentru cele mai bune anvelope de ianra.

2. Pe suprafetele moi, cum ar fi zapada andaca, anvelopele mai late sunt mai bune, deoarece presiunea mai mica a anvelopelor impiedica blocarea rotilor in zapada.

3. Anvelopele inguste, pe de alta parte, sunt superioare pe suprafetele dure, unde presiunea crescuta are ca rezultat o aderenta mai mare.

4. Daca conduceti adesea pe drumuri acoperite de zapada sau gheata tare, de obicei gasite pe drumuri nedezapezite, este mai bine sa montati anvelope inguste.

5. Daca conduceti pe drumurile principale si in oras, care de obicei sunt bine intretinute, este mai bine sa folositi anvelope standard.

6. In ceea ce priveste anvelopele late, acestea exceleaza doar in zapada adanca, care este o suprafata pe care un sofer o experimenteaza rareori.


Pentru a putea explora acesti factori, este necesar sa intelegem anumite principii fizice. Sa incepem cu un exemplu simplu. Se stie ca este greu sa mergi pe gheata. Acest lucru se datoreaza lipsei de aderenta intre panfoti si gheata. Purtarea schiurilor sau a cizmelor pentru gheata, cu o suprafata mai mare de contact, nu prea fac diferenta. Cramponii permit totusi oamenilor sa se miste relativ liber.Pe zapada adanca, pe de alta parte, cramponii nu au nici un rezultat.


Anvelope pentru iarna


Dupa cum puteti vedea, cheia unei miscari eficiente pe suprafetele acoperite de zapada sau gheata este exercitarea unei presiuni corecte la sol. Acest lucru depinde direct de marimea zonei de contact care exista intre o persoana/un obiect si suprafata. Pentru a conduce pe gheata, este necesara o presiune foarte mare (si, prin urmare, are nevoie de o zona de contact minima(, in timp ce zapada adanca necesita o cantitate minima de presiune (raspandita pe zona maxima de contact posibila).


Exemple obisnuite din lumea automobilismului includ:


1. Motocicletele care concureaza pe piste acoperite cu gheata sunt echipate cu anvelope metalice.

2. Masinile de curse pe gheata au, de asemenea, anvelope cu crampoane.

3. Vehiculile utilizate pentru a calatori pe zapada foarte adanca, cum ar fi camioanele, au anvelope uriase. Acestea au un diametru de peste un metru si o latime de aproximativ jumatate de metru, umflate la o presiune mica.


Pe scurt, presiunea unitatii pe sor ar trebui sa fie factorul principal pentru alegerea anvelopelor. Pnetru gheata, presiunea ar trebui sa fie cat mai mare posibil, in timp ce zapada adanca necesita cat mai putin posibil.


Ce conditii ati putea intalni atunci cand conduceti pe drumuri iarna?


Dupa cum sa mentionat mai devreme, iarna are adesea cea mai mare varietate de conditii de drum, in comparatie cu celelalte anotimpuri. Pe un anumit drum puteti sa va intalniti cu urmatoarele situatii:


1. Asfalt uscat.

2. Asfalt umed.

3. Asfalt cu unstrat de apa sau balti.

4. Asfalt cu frunze cazute si noroi adus de apa sau de vehicule care ies de pe campuri.

5. Zapada adanca, uscata.

6. Zapada inghetata.

7. Zapada netezit.

8. Zapada lipicioasa.

9. Zapada topita, namol.


Iarna, puteti intalni si suprafete stratificate. De exemplu, un strat inferior de gheata sau zapada ( care ofera cea mai proasta aderenta posibila) ar putea fi sub un strat superior de zapada moale (oferind o rezistenta ridicata la miscare).


Alti factori pe care trebuie sa ii luati in considerare includ mediul in care conduceti. Aceasta poate include:


1. Paduri

2. Poduri

3. Survolari

4. Pasaje

5. Drumuri presarate cu nisip sau sare


Jante si anvelope de iarna


Toate acestea trebuie luat in considerare, deoarece conditiile pe care va asteptai sa le intalniti cel mai mult pot influenta alegerea anvelopelor de iarna. La conducere, nivelul de aderenta este, de asemenea, afecta de denivelarea suprafetelor inzapezite si inghetate, cum ar fi crestele inghetate, borduri inghetate, precum si gropile formate atat de zapada, cat si de gheata.


Cum sa alegeti anvelopele potrivite pentru anumite conditii de drum


desigu, este aproape imposibil sa va pregatiti pentru conditii de drum exacte intr-o anumita calatorie. Este foarte probabil ca o calatorie lunga sa intalneasca numeroase astfel de suprafete. Nu este practic sa va schimbati anvelopele de iarna atat de des. Pentru majoritatea soferilor, este mai bine sa aveti anvelope de iarna care sa satisfaca cele mai frecvente conditii din zonele unde conduceti.


In general, se poate presupune ca anvelopele mai late vor fi mai bune pe o suprafata moale, deoarece acestea impiedica scufundarea masinii. In cazul suprafetelor dure, se poate astepta ca anvelopele inguste sa ofere performante superioare, deoarece acestea cresc presiunea exercitata pe suprafata, imbunatatind aderenta.


In cele mai dificile conditii rutiere, se recomanda intotdeauna utilizarea anvelopelor de ianra concepute pentru conditii de drum extreme. Aceste anvelope ofera suficienta tractiune pentru a va ajuta sa treceti prin majoritatea situatiilor fara a fi nevoie de lanturi de zapada. Anvelopele de acest tip pot fi folosite pentru o perioada de timp cu presiune redusa a aerului.


Astfel de anvelope sunt fabricate doar de cativa producatori, aici vorbim de corporatii precum Goodyear, Bridgestone si Continental. Sunt, de asemenea, unele dintre cele mai scumpe anvelope de pe piata.


Configurator de jante si anvelope


Care sunt anvelopele late si care sunt inguste?


Antunci cand etichetati anvelopele cu termeni precum lat si ingust este intotdeauna util sa stabiliti o latime de baza. Aceasta poate fi folosita pentru a crea un punct de referinta, deoarece orice anvelopa diferita de aceasta va fi mai larga sau mai ingusta in comparatie.


Pentru fiecare model de masina, exista de obicei 3 latimi de anvelope permise de producator. Pentru anvelopele de vara este cel mai bine sa folositi cea mai larga dintre acestea. Cu toate acesta, ceea ce este important este ca anvelopele pe care le utilizati sa mentina directiile oferite de producator.


Atunci cand alegeti anvelope largi de iarna, ar trebui sa utilizati cea mai mare latime permisa de producator, mai degraba decat sa depasiti aceste limite prestabilite. La fe se poate aplica si anvelopelor inguste, acestea nu trebuie sa fie mai mici decat latimile permise pentru masina dumneavoastra.


Daca nu respectati dimensiunile declarate in manualul vehiculului, masina poate fi declarata nesigura in timpul unui control al politiei. In cazul unui accdent, chiar daca nu a fost provocat din vina dumneavoastra, se poate anula asigurarea . Acest lucru se datoreaza faptului ca schimbarea anvelopelor la o dimensiune nepotrivita va fi considerata o actiune ilegala.


Gasiti anvelope de iarna pentru toate dimensiunile pe www.janta.ro. Utilizati configuratorul virtual de anvelope pentru a gasi dimensiunile omologate pentru toate autoturismele.





912 views0 comments

ความคิดเห็น


bottom of page