top of page

Avantajele si dezavantajele anvelopelor run-flat

Updated: Feb 7, 2022




Anvelope run-flat


O pana se intampla adesea in momentul sa locul cel mai nepotrivit. Pentru remedierea situatiei se poate apela la asistenta rutiera, dar probail acest lucru dureaza mult. Poti sa inlocuiesti singur anvelopele daca ai echipamentele necesare, dar cel mai rau lucru este sa nu ai roata de rezerva.


Anvelopele run-flat sau cu presiune zero pot sustine greutatea unui vehicul pentru o perioada scruta de timp, oferind soferului o distanta de aproximativ 80 km pentru a gasi un atelier de reparatii. Desi poate parea solutia perfecta, proprietarii si cumparatorii de masini ar trebuie sa stie despre compromisuri.


Anvelopele run-flat sunt standard pe 14% din vehiculele noi, conform datelor Edmunds. In timp ce numarul de vehicule disponibile cu anvelope run-flat s-a dublat in ultimul deceniu, acestea par sa fi atins un platou. Procentul total de vehicule disponibile a fost de 13-13% in ultimii cinci ani. Veti gasi vehicule echipate cu anvelope run-flat pe majoritatea vehiculelor de la BMW, Mercedes-Benz si Mini. Sedanele Cadilac folosesc, de asemenea, anvelope run-flat.


Anvelopa autoportanta


Cel mai frecvent tip de tehnologie run-flat utilizata astazi este anvelopa autoportanta. flancurile anvelopei sunt puternic intarite pentru a sustine vehiculul atunci cand presiunea aerului este scazuta sau chiar si atunci cand anvelopa si-a pierdut toata presiunea


Avantaje:


-puteti circula cu o anvelopa dezumflata: Beneficiul principal al unei anvelope autoprtante este ca va permite sa continuati sa conduceti pe o distanta de aproximativ 80 km. Nu trebuie sa coborati din masina pe frig sau ploaie sau pe o un drum aglomerat. Soferii vor trebui sa reduca viteza maxima la aproximativ 80 km/h pentru a obtine o autonomie maxima. Manualul de utilizare va avea cifrele exacte pentru fiecare vehicul.


-stabilitate mai buna dupa o explozie: deoarece aceasta anvelopa poate sustine autovehiculul pentru cativa kilometri, o dzumflare brusca are ca rezultat un transfer mai mic de greutate si destabilizare a benzii de rulare. Directia si manipularea vor ramane aproape normale.


-greutatea mai mica a vehiculului: cu intrumentele de reparare a anvelopelor si a eliminarii anvelopei de rezerva, greutatea vehiculului ar trebui sa scada teoretic. Dar nu va fi atat de mult pe cat v-ati astepta, deoarece run-flat-urile cantaresc mai mult decat anvelopele obisnuite datorita armaturii laterale adaugate.


Dezavantaje:


-fara roata de rezerva: vehiculele echipate cu anvelope run-flat nu au roti de rezerva, ceea ce inseamna ca nici nu au cric sau scule. De fapt, eliminarea anvelopei de rezerva si realocarea spatiului in alte scopuri este un motiv important pentru care producatorii de automobile ofera anvelope run-flat.


-uzura redusa a benzii de rulare: un studiu realizat in 2013 de J.D Power a constatat ca proprietarii si-au inlocuit anvelopele run-flat cu o medie de 9000 de km mai devreme decat proprietarii care foloseau anvelope conventionale. Opiniile difera in ceea ce priveste motivul, dar o teorie este ca producatorii de penuri pun un compus moale al benzii de rulare pe o anvelopa pentru a contracara greutatea. Un efect secundar al compusului mai moale este o durata de viata mai scurta. Datele efective despre longevitatea anvelopelor de tip run-flat au fost greu de gasit. Insa, conform unui sondaj realizat de J.D. Power din 2018, proprietarii au raportat o satisfactie generala mai mare cu anvelopele run-flat, dar nu au depasit anvelopele conventionale.


-efectele de explozie sunt inca posibile: daca un sofer nu reuseste sa tina seama sau sa observe avertismentele si conduce sub intervalul de presiune sau peste limita de viteza, anvelopa poate incepe sa se dezintegreze, cu aceleasi efecte destabilizante. In plus, daca punctia apare pe peretele lateral sau daca anvelopa loveste un obiesct mare, soferul trebuie sa opreasca imediat.Studiul J.D. Power a aratat ca "clientii cu vehicule echipate cu anvelope run-flat sunt aproape de doua ori mai multi decat cei cu vehicule echipate cu anvelope conventionale sa fie nevoiti sa inlocuiasca o anvelopa din cauza unei explozii".


-greu de detectat presiunea: un efect secundar al construciei mai rigide este ca pe peretii laterali nu se observa daca presiunea aerului este scazuta. Prin urmare, este esential sa aveti un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope si sa va verificati frecvent presiunea. Alfel, nu vei sti niciodata cand ai o pana.


-plimbari mai dure: flancurile rigide duc, de asemenea, la un sofat mai dur. In cazul in care vehiculul a venit cu anvelope run-flat din fabrica, producatorul auto regleaza de obicei suspensia pentru a comensa mersul mai aspru.


-costul: anvelopele run-flat sunt mai scumpe de inlocuit. Preturile vor varia in functie de tipul de anvelopa si locatia de achizitie, de asemenea, multe run-flat-uri nu pot fi reparate si deseori trebuie inlocuite.


-disponibilitate mai mica: deoarece run-fla-urile nu sunt anvelope foarte vandute, soferii nu ar trebui sa se astepte sa intre in orice magazin de anvelope si sa le cumpere. Poate fi achizitionate cel mai usor prin intermediul unui site web cum este www.janta.ro unde gasiti o gama diversificata de anvelope run-flat.


Anvelopa autosigilanta


O anvelopa cu etansare automata nu este o anvelopa care poate fi rulata fara aer. In schimb, are un strat de material de etansare in interiorul anvelopei care poate mentine presiunea aerului in cazul unei perforari. Daca introduceti un cui in anvelopa si il scoate, etansantul va umple punctia atata timp cat este aproape de centrul benzii de rulare si nu este mai mare de 5 milimetri.


Cel mai mare avantaj al anvelopei autosigilante este ca seamana cu o anvelopa traditionala. Poate fi folosita si in pereche cu anvelope standard, iar durata de viata este aceeasi. Dezavantajele sunt costul mai ridicat (aproximativ aceeasi suma ca o anvelopa run-flat) si disponibilitatea limitata.


Acest tip de anvelopa nu este standard pe vehiculele noi, dar merita mentrionat, deoarece este diponibila ca anvelopa de schimb. Continental si Pirelli sunt doi producatori de pneuri care produc anvelope autosigilante.

31 views0 comments

Comments


bottom of page