top of page

Ce este rezistenta la rulare a anvelopelor?

Updated: Feb 7, 2022


Rezistenta de rulare a anvelopelor


Este posibil sa auziti expresia rezistenta la rulare atunci cand cititi descrierea unei anvelope. Dar, ce inseamna cu adevarat? Sa aflam.


Iti amintesti ca ai mers cu bicicleta cu anvelopele dezumflate? Nu a fost greu sa avansezi? Cand va umflati anvelopele inapoi la presiunea initiala, este mai usor sa pedalati cu mai putina energie. Aceasta este rezistenta la rulare. In termeni stiintifici, rezistenta la rulare este energie consumata de anvelope pe masura ce parcurge o anumita distanta. Nu este nimic, ci efortul necesar pentru a mentine anvelopa in rulaj. Este una dintre fortele care se opune miscarii unui vehicul impreuna cu gravitatia, inertia, fortele aerodinamice datorate rezistentei aerului si frictiunii mecanice care afecteaza vehiculul.


Impactul rezistentei la rulare asupra consumului de compustibil.


In ultimii ani, producatorii de automobile si producatorii de anvelope au subliniat rezistenta redusa la rulare ca factor cheie pentru o eficienta sporita a combustibilului. Stiati ca aproximativ 20% din consumul de combustibil al masinii dumneavoastra se datoreaza anvelopelor? Iata de ce: in timp ce ruleaza pe sosea, anvelopa este distorsionata la fiecare rotire a rotii. Flexibilitatea anvelopei creeaza o zona de contact cu solul in care cauciucul se intalneste cu suprafata drumului, unde au loc distorsiuni mai putin semnificative. Ca urmare, anvelopa se deformeaza si revine la forma initial continuu in timpul rularii. Cand anvelopa se deformeaza, energia se peirde ca caldura. Aceasta pierdere de energie este mai mare daca anvelopele au o rezistenta ridicata la rulare. Si, la randul sau, se arde mai mult combustibil pentru a inlocui aceasta energie pierduta. Prin urmare anvelopele cu rezistenta redusa la rulare pot fi mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil in comparatie cu cele conventionale.O regula generala de multa vreme este ca o scadere de 10% a rezistentei la rulare produce o crestere de la 1% la2% a consumului de combustibil.

Fiecare componenta a anvelopei, inclusiv modelul benzii de rulare a anvelopei, zona talonului, peretele lateral si pachetul de curele contribuie la rezistenta denerala la rulare. Alti factori externi precum presiunea, temperatura aerului si viteza vehiculului contribuie, de asemenea, la rezistenta la rulare a anvelopelor.

Pe masura ce presiunea in anvelope creste, rigiditatea anvelopelor creeaza mai putine pierderi de energie, ducand la o rezistenta la rulare mai mica. De accea, se recomanda, de asemenea, sa conduceti intotdeauna vehiculul cu presiunea in anvelope sugerata de producatorul automobilului.


Se pot folosi anvelope care ofera o combinatie intre rezistenta scazuta si aderenta sporita?


Se poate parea ca nu exista nici o modalitate de a reduce atat rezistenta la rulare a anvelopelor in timp ce cresteti sau mentineti aderenta. Dar, din feiricre, nu este cazul. Introducerea de silice a producatorului de anvelope Michelin in compusii anvelopelor din 1992 a fost o descoperire majora, reducand rezistenta la rulare de 3 ori fata de cea din trecut. In anvelopele moderne de astazi, cantitati mai mari de siliciu se combina cu modelele unice ale benzii de rulare si constructia peretilor laterali. Anvelopele rezultate sunt mai aderente decat inainte si sunt capabile sa faca fata drumurilor accidentate.

Prin urmare, atunci cand este timpul sa va schimbati anvelopele, ar trebui sa le cautati pe cele care va ofera tractiunea corecta, precum si sa aiba capacitatea de a reduce consumul de combustibil. Alegand anvelope cu rezistenta scazuta si avand grija de presiunea acestora, nu numai ca puteti economisi o cantitate de combustibil, dar puteti, de asemenea, reduce impactul nociv asupra mediului, producand emisii mai putin daunatoare. Asadar, data viitoare cand cumparati anvelope sa nu va fie teama de eticheta cu rezistenta scazuta.


Gasesti o gama variata de anvelope cu rezistenta redusa la rulare pe site-ul www.janta.ro

18 views0 comments

Comments


bottom of page