Condusul iarna este o activitate extrem de provocatoare pentru orice conducător auto. Acest lucru este datorat celor cinci pericole principale, existente pe un drum de iarnă, și anume poleiul, zăpada proaspătă, zăpada amestecată cu noroi, vizibilitatea redusă și temperatura scăzută.
Condițiile de trafic din sezonul rece obligă șoferii să fie mai responsabili ca de obicei, pentru a putea reduce din riscuri. Conducerea mașinilor în anotimpul rece trebuie să devină obișnuință pentru toți șoferii, nu doar pentru cei experimentați, așa că articolul de mai jos vine în întâmpinarea lor cu numeroase informații utile pentru a rămâne permanent în siguranță.
În continuare, poți descoperi cum se pregătește mașina pentru conducerea ei pe timp de iarnă, ce factori de risc apar în această perioadă, ce tehnici de conducere sigură există, dar și ce echipamente și accesorii sunt utile în aceste momente. De asemenea, vei afla care este importanța montării cauciucurilor pentru condusul pe zăpadă și gheață, precum și unele recomandări și sfaturi practice.
Cuprins:
1. Condusul pe timp de iarnă - Informații generale pentru conducătorii auto
Comportamentul șoferilor la volan pe timp de iarnă este foarte diferit de cel pe care îl practică în sezonul cald. Acest lucru se întâmplă din cauza condițiilor meteorologice dificile și a modului în care automobilul reacționează la acestea pe carosabil. Astfel, înainte de a se aventura în conducerea mașinii în sezonul rece este esențial ca șoferul să își pregătească mașina adecvat, să cunoască factorii de risc, precum și tehnicile de conducere sigură.
1.1. Pregătirea mașinii pentru condusul pe timp de iarnă
Din păcate, condițiile meteo nu pot fi controlate de nimeni, ceea ce înseamnă că un șofer responsabil trebuie neapărat să se gândească la echiparea mașinii într-un mod corespunzător, astfel încât să facă față zăpezii, poleiului, temperaturilor scăzute, vizibilității reduse. În afară de acest lucru este important să adopte și un comportament corect la volan. Așadar, prudența și responsabilitatea trebuie să-l caracterizeze pe durata iernii.
Pregătirea mașinii pentru sezonul rece va debuta cu schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă, produse ce oferă aderență și tracțiune sporite pe carosabilul acoperit din belșug de zăpadă sau gheață. Anvelopele de iarnă trebuie să aibă presiunea recomandată de producător, în caz contrar vor avea tracțiune redusă și consum mai mare de combustibil.
Pentru oprirea adecvată pe carosabilul acoperit de zăpadă, polei, gheață etc. este esențial ca frânele să fie sigure, să funcționeze rapid și eficient. Astfel, este indicată o verificare a sistemului de frânare, ce trebuie neapărat să se facă de către un specialist. În cazul în care se observă vreo defecțiune, se vor face reparațiile necesare în mod obligatoriu.
Mașina trebuie să fie dotată cu antigel și lichid pentru parbriz și să aibă acumulator foarte bun, care să pună în mișcare sistemul electric și motorul fără probleme, chiar și atunci când temperaturile de afară sunt foarte scăzute. Se verifică în acest sens garanția bateriei și, dacă se observă că produsul are ceva ani vechime, trebuie să fie înlocuit cu unul nou, altfel s-ar putea ca autoturismul să nu pornească în zilele foarte friguroase.
Alte aspecte ce trebuie să fie urmărite pentru pregătirea adecvată a mașinii pe timp de iarnă sunt: verificarea sistemului de iluminat, a sistemului de dezaburire a parbrizului, existența uleiului de motor excelent, potrivit temperaturilor extreme, dar și a acelor accesorii necesare în anumite situații (lanțuri pentru zăpadă, lopată, pătură, sac de nisip, sticle de apă potabilă, lanternă, alimente neperisabile etc.).
1.2. Factorii de risc în conducerea pe timp de iarnă
Pe timp de iarnă pericolele pândesc șoferii la tot pasul. În primul rând, este vorba despre poleiul care se formează rapid, atunci când carosabilul este umed și vremea se răcește considerabil, temperaturile scăzând sub zero grade. În această situație, aderența roților pe gheață este foarte mică, ceea ce poate duce la patinare. Poleiul nu va permite frânarea rapidă a roților, la fel ca pe timpul verii, așa că șoferul trebuie să ia în considerare distanța de frânare pe drumuri alunecoase, care va crește într-un mod semnificativ.
În al doilea rând, zăpada ce a căzut pe carosabil poate să ascundă diverse obiecte și să ducă la producerea unui accident nedorit. Dacă este amestecată cu noroi, atunci roțile pot aluneca, pierzând contactul cu suprafața carosabilului, iar sistemul de frânare și accelerație nu-și mai fac datoria eficient.
În al treilea rând, trebuie menționată vizibilitatea mult mai redusă pe timpul iernii (aburirea, înghețarea geamurilor). Practic, șoferul nu mai vede bine drumul, nu poate evalua corect situația, uneori chiar nu vede nici semnele de circulație ce sunt acoperite cu zăpadă proaspătă, ceea ce poate duce la apariția unor incidente ușoare sau grave, unele dintre ele soldate cu deces.
Nu în ultimul rând, este vorba despre temperaturile foarte scăzute, care pot aduce modificări structurii anvelopelor. Acest lucru determină afectarea capacității de aderență și a distanței de frânare care va crește foarte mult (comparativ cu cea necesară pe carosabil în timpul verii).
1.3. Tehnici de conducere sigură pe timp de iarnă
Comportamentul șoferului la volan pe timp de iarnă trebuie să fie unul responsabil. Specialiștii recomandă conducătorilor auto să reducă viteza, să păstreze distanța de siguranță, să evite manevrele bruște, să folosească luminile de drum în mod corect, să respecte semnalele și semnele de circulație, să aibă o atitudine pozitivă, să fie permanent la curent cu avertizările meteorologice.
Conducerea defensivă este esențială pe timp de iarnă, ceea ce înseamnă că șoferul trebuie să anticipeze acțiunile celorlalți participanți la trafic, astfel încât să prevină posibilitatea apariției unor incidente acționând rapid. Evitarea manevrelor bruște este vitală, în caz contrar putând să se ajungă la pierderea controlului autoturismului. Accelerarea și decelerarea trebuie să se facă treptat pentru a se menține aderența și a se evita derapajul.
O altă tehnică utilă de folosit în perioada sezonului rece este cea a folosirii frânelor cu blândețe, în așa fel încât să nu se riște alunecarea necontrolată a autoturismului. Dacă acesta este dotat cu sistem ABS, atunci șoferul poate lăsa mașina să acționeze, fără să intervină în acest sens.
2. Montarea cauciucurilor pentru conducerea mașinii iarna
Una dintre măsurile de pus în practică imediat ce sosește iarna în România este montarea anvelopelor de iarnă adecvate. Legislația din România obligă șoferii să respecte această regulă, altfel ar putea să suporte amenzi usturătoare. Nu există vreo dată anume pentru schimbarea anvelopelor, ci se menționează că acestea din urmă devin obligatorii atunci când carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheață, polei etc.
2.1. Importanța montării cauciucurilor pentru condus pe zăpadă
Anvelopele de iarnă sunt de mare ajutor pentru conducătorul auto, deoarece oferă siguranță sporită și performanțe excelente. Unii șoferi care nu doresc să schimbe cauciucurile de vară cu cele de iarnă optează pentru anvelopele all-season, bucurându-se de avantajul de a nu fi nevoiți să treacă pe la vulcanizare și să aștepte un timp anume pentru schimbarea lor.
Cauciucurile de iarnă sunt mult mai eficiente pe carosabilul acoperit de gheață și de zăpadă. Ele sunt concepute special pentru astfel de suprafețe, oferind tracțiune mai bună și aderență sporită, ceea ce permite șoferului să controleze mult mai bine autoturismul. Distanța de oprire este redusă cu ajutorul lor, evitându-se diferite posibile accidente. De asemenea, se mai poate menționa faptul că permit stabilitatea mașinii în viraje, reduc riscul de acvaplanare și previn derapajele.
Condusul mașinii în timpul sezonului rece devine mai confortabil și mai ușor cu ajutorul anvelopelor de iarnă, produse care contribuie la obținerea unei atitudini pozitive a șoferului față de situația existentă pe drum.
2.2. Montarea anvelopelor potrivite pentru condusul pe timp de iarnă
Montarea anvelopelor pentru iarnă trebuie să se facă de către personal calificat. Desigur că nu este dificil de efectuat operațiunea nici în curtea casei, dar munca fizică este epuizantă și există posibilitatea ca pneurile să nu aibă presiunea necesară pentru rularea în deplină siguranță. Înainte de a le monta este imperios necesar ca proprietarul mașini să verifice dacă anvelopele sunt potrivite pentru iarnă sau nu.
Astfel, acestea trebuie să fie marcate cu unele simboluri (munte, fulg de zăpadă sau cu literea M). Evident că profilul pneurilor trebuie să fie special conceput pentru a oferi aderență sporită pe carosabil acoperit de zăpadă sau de gheață. Nu trebuie uitat nici faptul că dimensiunile anvelopelor trebuie să fie corespunzătoare cu indicațiile producătorului (acestea din urmă pot fi găsite în manualul autoturismului sau pe pragul ușii șoferului).
Dacă s-a optat pentru varianta montării pneurilor la un service, atunci aici totul va fi făcut ca la carte, inclusiv când vine vorba despre echilibrarea necesară pentru evitarea vibrațiilor ce pot apărea la viteze mari. Persoana care le montează va respecta reglarea presiunii adecvate, deoarece acest lucru va contribui la menținerea stabilității și a tracțiunii. După montarea pneurilor de iarnă, șoferul va avea grijă de depozitarea corectă a anvelopelor de vară până la sosirea anotimpului cald, atunci când va realiza iarăși schimbul necesar.
3. Recomandări și sfaturi practice pentru șofatul pe timpul iernii
Conducătorii auto care se întreabă ”Cum să șofezi iarna în siguranță deplină?” trebuie să știe că, deși pare dificil totul, de fapt, dacă se respectă câteva reguli de condus iarna și sfaturi practice, nu vor avea parte de situații neplăcute. Specialiștii recomandă câteva lucruri utile pentru a nu avea parte de evenimente:
Pe drumurile acoperite cu zăpadă, polei sau gheață șoferul trebuie să-și păstreze calmul, să frâneze și să accelereze ușor, în funcție de necesități, să reducă viteza, să mărească distanța de frânare și să privească în depărtare pentru a putea observa eventualele situații;
Este obligatoriu să se păstreze distanța față de mașini, deoarece distanța de frânare este de patru ori mai lungă pe zăpadă și gheață;
Nu este indicat să se folosească sistemele de pilot automat pe timp de iarnă, atunci când carosabilul este acoperit cu zăpadă, deoarece șoferul nu se va putea adapta rapid situațiilor imprevizibile;
Pedala de frână nu trebuie bruscată. Dacă s-ar întâmpla acest lucru, atunci roțile mașinii ar putea patina. Frânarea se face treptat, iar atunci când este nevoie trebuie să se folosească frâna de motor. Aceasta se face prin trecerea progresivă în trepte de viteză inferioare;
În cazul în care mașina a intrat în derapaj, atunci poate fi controlată prin contraviraj. Niciodată nu se frânează și nu se virează în același timp. Doar după ce a avut loc frânarea, se poate trece la virare;
O altă recomandare utilă este ca șoferii să nu plece la drum obosiți. Atunci când se întâmplă, dintr-un motiv sau altul, temperatura din interiorul mașinii nu trebuie să fie mult prea mare, deoarece ar putea să inducă starea de somnolență, foarte periculoasă, care ar putea să ducă la accidente cu urmări grave. Din când în când, este bine să se lase aerul proaspăt de afară să intre în mașină;
Înainte de a porni mașina trebuie să se îndepărteze zăpada sau gheața de pe caroserie și geamuri cu ajutorul unor răzuitoare speciale sau a soluției pentru dezghețare;
Șoferul trebuie să fie îmbrăcat lejer, nu foarte gros, deoarece hainele ar putea să-i limiteze mișcările necesare pentru conducerea mașinii. În plus, nici centura de siguranță nu va putea fi fixată adecvat din cauza grosimii îmbrăcăminții;
Oprirea și accelerarea în pantă vor fi evitate pe cât posibil. În astfel de situații aderența se poate pierde foarte repede;
Stilul de condus trebuie neapărat adaptat la condițiile de drum, care nu sunt aceleași ca cele din timpul sezonului cald.
În concluzie, șoselele pe timp de iarnă sunt pline de pericole, ceea ce înseamnă că șoferii trebuie să-și doteze autoturismele corespunzător acestui sezon, pentru a putea face față cu succes tuturor provocărilor. De asemenea, este vital să ia în considerare recomandările și sfaturile specialiștilor care pun accent pe siguranța la volan în sezonul rece.
Surse foto: unsplash.com
Comments