top of page

Cum sa verificati uzura anvelopelor

Updated: Feb 7, 2022


Indicator uzura anvelope

Este esential sa aveti anvelope auto de calitate decenta care sa va ajute sa conduceti in siguranta. Printre diferitii factori care determina calitatea si starea anvelopelor dumneavoastra, nivelul si modelul uzurii benzii de rulare sunt extrem de importante.


Verificarea corecta a indicatorilor de uzura a benzii de rulare a anvelopei este cea mai buna modalitate de a sti cand anvelopele trebuie inlocuite. de asemenea, merita sa stiti sa puteti recunoaste cand anvelopele sunt complet uzate sau uzate necorespunzator si trebuie inlocuite. Dar cand este nevoie?


Ce este o anvelopa uzata?


Pe scurt, o anvelopa uzata poate fi definita ca:


1. O anvelopa cu adancimea benzii de rulare care a atins indecele de uzura a benzii de rulare marcat in mai multe locuri in jurul circumferintei, de obicei 1.6 mm pentru autoturisme.

2. O anvelopa cu daune care face imposibila utilizarea.

3. O anvelopa atat de veche incat nu mai este sigura sau utilizabila.


In mod similar, uzura benzii de rulare vine in multe forme diferite, dintre care multe marcheaza o anvelopa ca inutilizabila. Acestea includ:


1. O banda de rulare mai mica de 1.6 mm, minimul in majoritatea statelor UE.

2. Elemente de anvelope despicate, cum ar fi banda de rulare separata.

3. Sarma deformata sau expusa ( elementul care tine anvelopa pe janta masinii)

4. Petele sau alte decolorari ale stratului de butil, asemanator unui model vizibil de marmura.

5. Umflaturi sau deformari ale peretelui lateral cauzate de firele rupte in carcasa anvelopei.

6. Orice taieturi sau rupturi in peretele lateral, chiar daca sunt superficiale, deterioreaza carcasa.


Daca observati oricare dintre aceste simptome, ar trebui sa consultati un service autorizat de anvelope sau un magazin profesionist pentru a vedea daca pot fi reparate sau daca aveti nevoie de anvelope noi. Cunoasterea diferitelor forme de uzura a benzii de rulare a anvelopelor va poate ajuta sa identificati mai usor starea anvelopelor.



O anvelopa cu o adancime minima a benzii de rulare are o performanta mult mai proasta decat o anvelope cu benzile de rulare noi, mai ales atunci cand este vorba despre manevrarea pe teren umed si rezistenta la acvaplanare. O anvelopa cu banda de rulare de 4 mm are doar 65% din aderenta pe care o avea o anvelopa noua pe o suprafata umeda. In schimb o anvelopa cu banda de rulare minima legala are doar 40% aderenta pe suprafetele umede.


Banda de rulare anvelope


Tipuri de uzura a benzii de rulare


Avand in vedere acest lucru, amintiti-va ca exista diferite tipuri de uzura a benzii de rulare. Este bine daca stiti sa le recunoasteti. Cele mai frecvente tipuri de uzura a benzii de rulare sunt:


-uzura normala

-uzura asimetrica

-uzura rotunda (umeri)

-poarta de-a lungul mijlocului (concav)

-uzura unui loc

-penaj


Uzura anvelopelor


Uzura normala se refera la situatiile in care anvelopa este uzata uniform pe toata latimea anvelopei, precum si de-a lungul intregii suprafete de rulare. Acest lucru se intampla cu timpul si este normal, toate anvelopele se uzeaza prin utilizare.


Uzura asimetrica este rezultatul uzurii unei parti a benzii de rulare mai repede decat cealalta. Uzura interioara sau exterioara a benzii de rulare a anvelopei poate fi rezultatul unui echilibrari incorecte a autoturismului, ceea ce face ca anvelopa sa fie la un unghi neregulat fata de drum.


Uzura umarului, cunoscuta si sub numele de rotunjire, inseamna ca marginile benzii de rulare sunt mai inalte decat mijlocul.


Uzura de-a lungul mijlocului benzii de rulare, cunoscuta si sub numele de uzura concava, este cauzata de supraumflarea anvelopelor. Aceasta presiune incorecta a anvelopei face ca locul de contact sa fie limitat la mijlocul anvelopei, care bombeaza, determinand uzura acestei sectiuni mult mai rapida.


Uzura unui loc este adesea cauzata de franarea brusca cu rotile blocate, care poate aparea la masinile fara ABS. Acest lucru provoaca uzura intensa intr-o parte a anvelopei, deoarece rotile sunt blocate inseamna ca anvelopa nu se mai poate roti. In mod similar, poate fi cauzat si de utilizarea unui compus din cauciuc de calitate scazuta in construcita anvelopelor.



Uzura neuniforma a anvelopelor

Uzura neuniforma anvelope


Penajul este de asemenea un model frecvent de uzura a benzii de rulare. Gasit pe multe anvelope, indica faptul ca blocurile benzii de rulare au fost uzate inegal. Acest lucru are ca rezultat un model in forma de dinti de ferastrau, care este vizibil cu ochiul liber cat si la atingere.


In cele din urma, acest efect este inevitabil, dar poate varia in intensitate, in functie de o serie de factori, inclusiv:


-anvelope si suspensii auto nepotrivite

-presiunea si sarcinile incorecte ale anvelopei

-indice de viteza si de incarcare nepotrivite


Anvelopele cu blocurile benzii de rulare uzate inegal pot fi deranjante datorita nivelului lor de virbatii si, in consecinta, a zgomotului ridicat al anvelopelor. Pentru a mentine aceasta problema la un nivel minim si acceptabil, ar trebui sa va rotiti anvelopele masinii la fiecare 10000 km, sa respectati presiunea corecta, indicele de viteza si indicele de sarcina, precum si sa aveti grija la suspensie.


Blocuri benzi de rulare


Cum sa verificati uzura benzii de rulare a anvelopelor


Stiind cu ce fel de banda de rulare lucrati, puteti testa mai usor adancimea acesteia si puteti stabili daca indeplineste cerintele legale de adancime a benzii de rulare. Exista mai multe moduri de a verifica adancimea benzii de rulare.


Puteti face acest lucru folosind un ecartament pentru adancimea anvelopelor, un gadget mic si ieftin disponibil in fiecare magazin auto. O moneda este, de asemenea, un instrument popular folosit adesea pentru a verifica adancimea anvelopei. Pentru a face o citire vizuala, puteti privi, de asemenea, indicatoarele de uzura ale benzii de rulare sau barele de uzura care sunt amplasate uniform peste canelurile principale ale benzii de rulare a anvelopei. Daca banda de rulare este la acelasi nivel, anvelopa este uzata.


Indiferent de metoda de verificare a uzurii benzii de rulare pe care o alegeti, nu uitati sa efectuati aceasta verificare in mai multe zone ale fiecarei anvelope. Acest lucru este extrem de important deoarece va indica cat de multa banda de rulare a mai ramas in anumite parti ale anvelopei, ajutandu-va sa observati orie semne potentiale de uzura inegala a anvelopei.


Cand trebuie sa returnez anvelopele?


Cand vine vorba de diferite defectiuni la anvelope, nu puteti exclude posibilitatea ca acesta sa fie rezultatul unei defectiuni din fabrica. Daca sunteti sigur ca v-ati folosit anvelopele corect, respectand toate valorile recomandate de presiune si incarcare si totusi o anvelopa se uzeaza intr-un mod neobisnuit, acest lucru poate sugera probleme cu calitatea sa originala. In aceste cazur, va recomandam sa va duceti anvelopele la un expert pentru a le inspecta.


Uzura benzii de rulare si siguranta rutiera


Cand vine vorba de siguranta pe drum, uzura benzii de rulare provoaca doua probleme specifice:


In primul rand, influenteaza comportamentul si manevrabilitatea masinii, datorita modificarii parametrilor sai. O banda de rulare superficiala, de exemplu, creeaza un risc mai mare a pierde controlul asupra vehiculului dumneavoastra. Acest lucru este valabil mai ales pe drumurile umede, deoarece o banda de rulare mai subtire are o susceptibilitate mai mare la acvaplanare.


In al doilea rand, exista o probabilitate mai mare de a provoca incidente legate de uzura benzii de rulare. Acestea includ fisuri, separarea benzii de rulare si chiar caderea anvelopei de pe janta.


Cand se inlocuiesc anvelopele auto


Cum sa controlati banda de rulare a anvelopelor


Uzura benzii de rulare a anvelopelor depinde in mare masura de ceea ce facem noi ca soferi. Numerosi factori pot determina pentru cat timp puteti folosi anvelopele.


Acestea includ:


1. Asigurarea presiunii corecte pentru sarcina masinii.

2. Respectarea si mentinerea sub tolerantele maxime de incarcare.

3. Mediul de conducere, cum ar fi drumurile orasului, autostrazile sau drumurile de pamant.

4. Frecventa denivelarilor intalnite in timpul conducerii.

5. Stilul dumneavoastra de conducere, care poate include franare brusca sau acceleratie excesiva.

6. Conditiile de depozitare a masinii si a anvelopelor, precum si pozitia anvelopelor depozitate.

7. Conducerea peste obstacol, cum ar fi gaurile si bordurile, la viteze mari.

8. Controlul starii tehnice a masinii dumneavoastre, cum ar fi alinierea rotilor sau suspensia.


Este extrem de important sa verificati periodic daca anvelopele dumneavoastra trebuie au valorile corecte ale presiunii recomandate de producator pentru conditiile date. Presiunea nu trebuie sa fie prea mare sau prea mica deoarece aceasta poate schimba forma si rezistenta anvelopei, ducand la uzura neuniforma a anvelopei, umflarea si alte probleme descrise mai sus. De exemplu, subunflarea unei anvelope cu 20% poare reduce durata de viata a anvelopei cu 30%. de asemenea, creste semnificativ distanta de franare si consumul de combustibil.


Intelegerea nivelului de uzura a benzii de rulare a anvelopelor si cunoasterea importantei cunoasterii adancimii benzii este o cheie pentru mentinerea anvelopelor in starea adecvata. Acest lucru, la randul sau, duce la un control mai mare asupra vehiculului si, in consecinta, la o mai buna siguranta pe drum.


Pentru achizitionarea de anvelope noi folositi configuratorul de anvelope disponibil pe site-ul www.janta.ro


2,782 views0 comments

Comments


bottom of page