top of page

Cât poți merge cu roata de rezervă + detalii folositoare pentru conducătorii auto nevoiți să folosească roata de rezervă

Updated: Jan 31


Cât poți merge cu roata de rezervă - Alte informații utile pentru conducătorii auto

Roata de rezervă este o componentă importantă a oricărui autovehicul, deoarece trebuie să fie pregătită în orice moment să ia locul uneia dintre cele patru roți ale acestuia, ce ar putea să se perforeze dintr-un motiv sau altul. Un conducător auto prevăzător trebuie să se gândească mereu că o situație neprevăzută ar putea să-i pună piedici în călătoria sa și să fie nevoit să schimbe roata cu rezerva, așa că nu poate uita sub nicio formă să se asigure permanent că această componentă este în perfectă stare de funcționare. 


Astfel, este foarte important să cunoască toate caracteristicile roții de rezervă și cât timp poate fi folosită la condus. Răspunsurile pot fi aflate în articolul de mai jos, astfel încât niciun conducător auto să nu fie luat prin surprindere. În continuare, vei descoperi ce este o roată de rezervă și care este rolul și importanța ei, cum să mergi cu ea și cât timp poți circula fără probleme și vei găsi informații utile despre tipurile de roți de rezervă existente și despre multe alte lucruri mai puțin cunoscute de șoferii amatori. 


Cuprins:




1. Ce este o roată de rezervă?


1. Ce este roata de rezervă?

Roata de rezervă este acea roată suplimentară, existentă într-un compartiment special al mașinii. Ea poate avea aceleași dimensiuni cu celelalte patru roți ale autovehiculului sau o mărime redusă. Proiectată pentru a face față situațiilor de urgență, rezerva va fi utilizată pentru a înlocui temporar una dintre celelalte roți care a suferit o anumită deteriorare și care nu poate fi remediată pe loc. Din acest motiv, roata de rezervă trebuie să fie permanent în stare bună de funcționare.


În unele cazuri, există unele diferențe între roțile de rezervă și celelalte roți ale mașinii, însă acest lucru nu este neapărat o regulă. Printre aceste diferențe se pot menționa următoarele elemente:


  • dimensiuni mai mici;

  • design ușor mai simplificat;

  • limitări la nivel de distanță și viteză maximă;

  • destinată utilizării temporare.



1.1. Rolul și importanța roții de rezervă

În acele situații critice, în care mașina nu mai poate funcționa, se va monta roata de rezervă, în acest mod permițând autovehiculului să circule în continuare. Practic, șoferul va putea să își continue călătoria în deplină siguranță, până ajunge la un service sau la o vulcanizare, acolo unde își poate repara roata defectă. 


O rezervă bine întreținută va reduce timpii de așteptare în care vehiculul rămâne imobilizat, lucru ce poate fi considerat crucial, mai ales atunci când conducătorul auto trebuie neapărat să ajungă la o oră fixă într-un anumit loc. În condițiile în care acesta rămâne blocat într-un loc izolat și nu are semnal la telefonul mobil pentru a cere asistență rutieră, o roată de rezervă va fi soluția temporară, până când șoferul va reuși să ajungă într-un loc de unde poate cere ajutorul. 


1.2. Cum se schimbă o roată de rezervă - montarea roții de rezervă

Unii șoferi se întreabă deseori cum se pune o roată de rezervă, pentru că vor să știe care sunt etapele de parcurs în cazul în care au pană. Indiferent că este vorba despre o roată completă sau despre una temporară, montarea se va face asemănător (în general). În primul rând, autoturismul trebuie așezat obligatoriu pe o suprafață plană și sigură, astfel încât să nu se miște pe parcursul operațiunilor de schimbare. Pentru un plus de siguranță, frâna de mână trebuie trasă obligatoriu. În al doilea rând, persoana care va instala roata de rezervă trebuie să aibă la îndemână toate echipamentele necesare: cric, cheie pentru roți, cheie pentru a desface piulițele. 


Urmează montarea cricului la mașină pentru a putea începe operațiunea de înlocuire a roții de rezervă. În manualul oferit de producător scrie care este locul în care se poate monta cricul fără probleme. Dacă manualul tehnic nu este la îndemână, atunci se poate observa un semn pe pragul ușii șoferului, care indică acest loc. După aflarea acestui lucru, se pune cricul și se ridică mașina suficient pentru a permite scoaterea roții defecte și înlocuirea ei cu rezerva. 


Cu ajutorul cheii se desfac piulițele roții, se mai ridică puțin cricul și apoi se scoate roata și se înlocuiește cu rezerva. Sunt fixate piulițele și se strâng înainte de a coborî mașina și de a scoate cricul. După ce cricul a fost îndepărtat, se mai strâng foarte bine piulițele cu cheia pentru roți. Din acest moment șoferul poate să-și continue deplasarea, fără probleme, până la primul service, acolo unde își poate repara sau înlocui roata defectă. 


1.3 Despre cum se merge cu roata de rezervă înlocuită

Roata de rezervă este considerată de specialiști doar o soluție temporară, nicidecum una definitivă. Există niște limitări atunci când se optează pentru a folosi roata de rezervă:


  • se va utiliza doar cu o anumită viteză (limita este trecută în manual);

  • nu se vor parcurge distanțe foarte lungi;

  • se va evita parcurgerea unor drumuri denivelate, cu gropi sau fără asfalt;

  • nu se vor trage remorci pe durata folosirii roții de rezervă.

1.4. Cât poți circula cu roata de rezervă

Mulți conducători auto se întreabă deseori cât pot să meargă cu roata de rezervă și dacă nu este nicio problemă să o folosească pe termen nelimitat. În funcție de tipul de roată, de specificațiile producătorului, dar și de stilul de condus al șoferului se poate afla cu exactitate cât se poate circula cu ea. 


Specialiștii sunt de părere că o roată de rezervă care are aceleași dimensiuni cu celelalte nu are nicio restricție. Totuși, recomandă schimbarea ei atunci când este posibil pentru a menține o conducere sigură. Nu același lucru se poate spune și despre roata de rezervă cu dimensiuni reduse. Aceasta din urmă are o anumită limită, specificată în manualul automobilului. În cazul în care se va folosi rezerva peste această limită, atunci se poate deteriora iremediabil, ceea ce nu este de dorit, deoarece va presupune realizarea unei noi investiții. 



2. Tipuri de roți de rezervă


2. Tipuri de roți de rezervă

Roțile de rezervă pot fi de două feluri: de dimensiuni normale și reduse. Ele vor fi puse de fiecare dată când autoturismul va fi în situație de pană. În general, au o perioadă de garanție, chiar dacă sunt sau nu puse pe mașină, această garanție fiind în jur de opt ani. Evident, intervalul poate varia în funcție de model. 


2.1. Tipuri de roți de rezervă: roata de dimensiuni normale

Roata de dimensiuni normale este cea care se aseamănă perfect cu celelalte roți ale mașinii. Printre lucrurile știute și neștiute despre roata de rezervă se pot enumera și cele de mai jos:


  • poate fi folosită fără probleme o perioadă mai lungă, nu doar până la prima vulcanizare;

  • anvelopa roții de rezervă are aceleași dimensiuni cu celelalte patru existente pe autoturism;

  • nu are restricții de viteză sau de distanță;

  • este potrivită pentru orice tip de autovehicul;

  • șoferul nu trebuie să se grăbească pentru a o înlocui.


Deși după descriere, imediat ce este montată, rezerva de acest tip poate fi folosită nelimitat, este bine de reținut faptul că este doar o roată de rezervă și că trebuie înlocuită și pusă înapoi pentru a aștepta o nouă situație neprevăzută, atunci când autoturismul va avea o pană.

 

2.2. Tipuri de roți de rezervă: roata de dimensiuni reduse

Roata de rezervă de dimensiuni reduse are un alt statut față de cea cu dimensiuni normale. De obicei, acest tip de roată de rezervă este prezentă la majoritatea mașinilor moderne și se remarcă prin unele caracteristici.


  • Rezerva slim este mai subțire și mai mică decât celelalte roți ale autoturismului;

  • Din păcate, nu permite parcurgerea unor distanțe mari, ci doar până la primul service;

  • Pentru a funcționa optim și pentru a nu pune pe nimeni în pericol, are o limită de viteză, ce poate varia în funcție de autoturism;

  • Roata de rezervă subțire este concepută pentru a putea ocupa un loc cât mai redus în autoturism;

  • Este ideală pentru situațiile de urgență, atunci când șoferul are nevoie să înlocuiască o roată defectă sau o anvelopă înțepată;

  • Aderența sa este mai redusă;

  • Se mai poate observa un dezavantaj pe care aceasta roată îl aduce autoturismului. Practic, ea îl dezechilibrează și nu va mai fi stabil pe carosabil la fel ca înainte.

2.3. Roata de rezervă versus kit de pană

Pentru șoferii amatori sau pentru cei care vor să-și facă munca mai ușoară, o variantă la roata de rezervă este kitul de pană. Acesta conține o substanță de etanșare care se introduce în pneu și un compresor de aer. Cu ajutorul kitului de pană se etanșează gaura și se asigură presiunea optimă pentru a parcurge o anumită distanță, de exemplu cea până la vulcanizare. 


Într-adevăr, roata de rezervă vine cu numeroase avantaje, fiind robustă și sigură și putând duce autoturismul până la destinație fără probleme, dar kitul de pană este excelent pentru cei care, de exemplu, nu ar putea să înlocuiască singuri roata defectă din diferite motive. Acest produs este mai ușor, ocupă puțin spațiu și, dacă utilizatorul are și puțină dexteritate, atunci defecțiunea se poate remedia rapid și se va putea ajunge în siguranță până la primul service auto. 



3. Alte informații utile despre roata de rezervă - cum se merge, înlocuire roată de rezervă etc.


3. Alte informații utile despre roata de rezervă

Roata de rezervă este o componentă fără de care un autoturism nu poate pleca la drum, fiind considerată un lucru necesar, ce poate să salveze șoferul dintr-o situație nedorită. Alte câteva informații utile despre roata de rezervă ar putea să fie de mare folos conducătorilor auto aflați în dificultate sau celor care pornesc la drum:


  • roata completă este cea asemănătoare cu celelalte roți ale mașinii, fiind denumită și full-size;

  • roata de rezervă necesită întreținere periodică, iar presiunea din pneu trebuie să fie la fel ca la celelalte;

  • schimbarea roții poate să ducă la apariția în bord a unor lumini (ABS și frâne);

  • dacă conducătorul auto nu se pricepe să schimbe roata completă, atunci nu trebuie să înceapă un astfel de procedeu, ci să apeleze la o persoană pricepută, în caz contrar pot apărea diferite accidente;

  • cu roata de rezervă nu se va merge cu viteză mare (între 50 și 80 km/h) și se va parcurge o distanță de cel mult 80-100 km;

  • rezerva nu este la fel de aderentă ca celelalte roți, așa că se vor evita frânarea și virajele bruște, ce ar putea să pună în pericol stabilitatea mașinii și, implicit, viața conducătorului, a pasagerilor sau a celorlalți participanți la trafic;

  • pentru a putea înlocui roata defectă cu rezerva, conducătorul auto sau persoana în cauză trebuie să aibă cunoștințe despre amplasarea cricului, locul corect de montare al acestuia, precum și alte detalii de maximă importanță;

  • pe perioada utilizării roții de rezervă, sistemul ABS poate să aibă un comportament diferit față de roțile principale;

  • pentru a putea scoate roata de rezervă din lăcașul ei este util să se cunoască dinainte modalitatea în care se accesează și se extrage aceasta, astfel încât atunci când va fi nevoie să nu se piardă timp prețios cu descoperirea acestor informații;

  • puțini știu că există anvelope care funcționează și după ce sunt înțepate (runflat), acestea având pereții întăriți, așa că se pot achiziționa astfel de anvelope pentru autoturism, chiar și pentru rezervă (totuși, acest tip de anvelopă nu este potrivită pentru orice mașină).


În concluzie, pentru a avea parte de călătorii plăcute și în deplină siguranță, este bine ca șoferii să cunoască în cele mai mici detalii rolul și importanța roții de rezervă, dar și alte informații utile, care le-ar putea aduce un avantaj atunci când se vor afla în situația de a folosi această componentă a mașinii lor. 


Sursa foto: unsplash.com

316 views0 comments

Comments


bottom of page