top of page

Omologarea jantelor și anvelopelor - Informații utile pentru conducătorii auto

Updated: Feb 1


Omologarea jantelor și anvelopelor - Informații utile pentru conducătorii auto

Funcționarea corespunzătoare a unui automobil, fie de tip autoturism, fie de transport de marfă sau de pasageri, depinde de existența mai multor sisteme care să contribuie la rularea în siguranță, confort și într-un mod eficient. Printre acestea se numără și calea de rulare, sistem format din mai multe componente, dintre care se remarcă jantele și anvelopele. În majoritatea cazurilor, automobilele sunt achiziționate cu astfel de componente de anumite dimensiuni, testate și stabilite de fiecare producător în parte, pentru a oferi rezultate optime.


În anumite cazuri, însă, din diferite motive, proprietarii aleg să înlocuiască componentele originale cu unele noi, de alte dimensiuni. Legislația din România prevede ca demersul să fie făcut în mod legal, doar în urma unei activități de omologare realizată de instituția statului cu atribuții în acest sens.


Articolul de mai jos oferă conducătorilor auto informații utile pentru trecerea prin acest demers în mod corespunzător. Astfel, aceștia vor putea descoperi ce este omologarea jantelor și anvelopelor, când este necesară aplicarea procedurii și de ce este util un astfel de demers. În plus, se vor consulta etapele ce trebuie parcurse pentru trecerea în cartea de identitate a vehiculului a noilor dimensiuni de anvelope și jante, precum și caracteristicile de care trebuie să se țină cont în alegerea noilor dimensiuni.



Cuprins:



1. Ce este omologarea jantelor și anvelopelor

1. Ce este omologarea jantelor și anvelopelor

Autovehiculele de diverse tipuri sunt dotate cu o gamă extrem de variată de jante și anvelope. Acestea se diferențiază din punct de vedere constructiv prin dimensiunile diferite în ceea ce privește diametrul și lățimea jantelor și înălțimea și lățimea căii de rulare a cauciucurilor. Fiecare model este destinat unui anumit tip de automobil, producătorii făcând în acest sens teste aprofundate din care să rezulte alegerea potrivită. Rezultatul acestor teste este trecut în cartea de identitate a autovehiculului ca recomandare de utilizare.


Totuși, există posibilitatea ca în locul acestor componente originale, proprietarii să monteze unele variante cu dimensiuni diferite, mai mici sau mai mari, fie din motive estetice, fie din motive funcționale. Pentru ca acest demers să nu afecteze stabilitatea, siguranța și performanțele automobilului, este necesară o nouă testare ce trebuie efectuată de către o instituție ce are în dotare echipamentele necesare și ai cărei angajați știu să le folosească adecvat.


Practic, omologarea noilor anvelope și jante presupune apelarea la Registrul Auto Român (RAR) în vederea parcurgerii unor teste ce garantează că noile modele sunt corespunzătoare, urmând ca această decizie să fie menționată și în actele automobilului.



1.1. Motivele pentru care este nevoie de omologarea jantelor și anvelopelor

În mod normal, majoritatea proprietarilor de automobile nu sunt puși în situația de a renunța la anvelopele și jantele originale pentru a le schimba cu altele de dimensiuni diferite față de acestea. Există, însă, anumite împrejurări în care demersul este obligatoriu. Evitarea acestuia și modificarea fără aprobare este considerată infracțiune și poate fi sancționată cu amenzi usturătoare.


Motivele ce stau la baza acestei prevederi sunt legate de modul în care anvelopele și jantele contribuie la funcționarea corespunzătoare a autovehiculelor. Aceste componente sunt esențiale în transmiterea corectă a puterii motorului către calea de rulare, în frânarea în siguranță, indiferent de condițiile de drum, în luarea virajelor în siguranță și în obținerea unui confort pentru utilizatori.


Toate aceste elemente sunt obținute doar în cazul în care anvelopele și jantele sunt cele recomandate de producător. Dacă se aduc modificări fără a trece prin procedura de omologare, este posibil ca rezultatul obținut să nu fie conform și automobilul să aibă probleme legate de siguranță și de confort.


1.2. Împrejurări în care omologarea jantelor și anvelopelor este necesară

Proprietarii de automobile aflați în împrejurări ce necesită trecerea printr-o omologare trebuie să știe care sunt acestea pentru a evita neconformitatea legislativă și afectarea siguranței în trafic. Codul Rutier prevede care sunt împrejurările în care se va apela la această procedură:


  • Atunci când sunt aduse în România mașini ce nu au omologare comunitară (nu provin din țările Uniunii Europene), proprietarii trebuie să facă o vizită la RAR pentru a primi autorizarea de a circula pe drumurile publice din țară;

  • În cazul în care sunt aduse modificări însemnate autovehiculului din motive estetice sau funcționale;

  • Automobilele care nu îndeplinesc condițiile de înmatriculare;

  • Înlocuirea unor elemente importante din caroserie;

  • Mașinile care au trecut prin incidente ce au afectat structura de rezistență și este necesară realizarea unei revizii tehnice.


2. Procedura de omologare a anvelopelor și jantelor la RAR

2. Procedura de omologare a anvelopelor și jantelor la RAR

Procedura ce trebuie să fie parcursă pentru omologarea jantelor și anvelopelor este una precisă, specificată în documentele emise de statul român. Singura instituție care are dreptul de a oferi permisiunea montării unor cauciucuri și jante de alte dimensiuni decât cele menționate în cartea de identitate a mașinii este Registrul Auto Român prin sediile aflate în toate reședințele de județ din România.


În funcție de împrejurări există două tipuri de demersuri ce trebuie să fie aplicate, unul mai simplu din punct de vedere financiar și birocratic și altul mai complex. Prima variantă, cea facilă, se aplică atunci când producătorul a testat mai multe dimensiuni, dar nu toate variantele sunt trecute pe cartea de identitate. În acest caz este suficientă doar parcurgerea unui demers birocratic, urmând ca noile mărimi să fie menționate de către angajații RAR în documentația automobilului.


A doua variantă este mai complexă, pentru că presupune realizarea unei investiții financiare apreciabile și trecerea prin teste tehnice complicate. Această variantă este necesară atunci când proprietarii vor să monteze jante și anvelope mai mici sau mai mari, ce nu au mai fost testate pentru modelul respectiv.


2.1. Documentația necesară pentru omologarea jantelor și anvelopelor

Actele necesare pentru omologare trebuie să fie furnizate angajaților de la RAR. Pentru a se realiza omologarea este necesar să se întocmească un dosar care să cuprindă următoarele documente:


  • Actele proprietarului în copie și original (carte de identitate);

  • Actele de identitate ale automobilului (talonul în original și copie și cartea de identitate a vehiculului);

  • Cererea de activitate RAR (se poate obține de la ghișeul RAR sau de pe site-ul agenției);

  • În cazul autovehiculelor noi se vor prezenta: factura, documente vamale și acte de identificare ale importatorului.


Prezența tuturor acestor documente este obligatorie, lipsa vreunuia însemnând automat eliminarea din procedură. Având în vedere că sediile RAR sunt destul de aglomerate, iar programările se fac cu dificultate, proprietarii de autovehicule ce doresc să omologheze jante și anvelope noi sunt sfătuiți să se asigure că toată documentația este prezentă și că nu există inadvertențe în acestea.


2.2. Procedura pentru omologarea jantelor și anvelopelor

În funcție de împrejurări, procedura de omologare se diferențiază atât în ceea ce privește costurile implicate, cât și perioada necesară. Persoanele care se întreabă cât costă omologarea jantelor și anvelopelor trebuie să știe că prețurile sunt diferite în funcție de existența sau nu a testelor de siguranță efectuate de producători. În cazul în care este necesară doar o trecere în documentație a noilor dimensiuni, costurile sunt minime. În caz contrar, când este obligatorie trecerea prin testări tehnice, taxele de omologare ale RAR pot ajunge la o sumă însemnată.


Procedura propriu-zisă, ce trebuie să fie parcursă, începe în ambele cazuri cu realizarea unei programări la reprezentanța RAR, ce este prezentă în fiecare județ din România. O astfel de programare se poate face online, telefonic sau printr-o vizită la sediu. Dacă producătorul a testat automobilul respectiv pentru mai multe dimensiuni de jante și anvelope, dar în documentele acestuia nu sunt trecute toate variantele, se va aplica o procedură simplă.


Proprietarul se prezintă la reprezentanța RAR cu toate documentele necesare. Specialiștii RAR controlează în baza de date dacă, într-adevăr, producătorul a făcut testarea și pentru noile dimensiuni. Dacă rezultatul este pozitiv, se vor trece în cartea de identitate a autovehiculului la rubrica ”mențiuni” aceste noi date.


Mai complicată este procedura în cazul în care, în documentele de omologare, nu sunt menționate dimensiunile dorite, iar producătorul nu a testat automobilul cu aceste variante. În acest caz, în afară de demersul birocratic, mașina echipată cu jantele și anvelopele dorite va fi testată pentru stabilirea următoarelor elemente:


  • Eficiența sistemului de frânare;

  • Nivelul de zgomot generat în timpul rulării;

  • Stabilitatea mașinii la viraje;

  • Etalonarea vitezometrului.


În cazul în care toate testele se desfășoară cu rezultate pozitive, se va obține noua omologare, iar informațiile sunt trecute în documentele automobilului. Dacă vreunul dintre teste nu iese corespunzător, atunci omologarea va fi refuzată.

3. Elemente de care trebuie să se țină cont la alegerea noilor anvelope și jante

3. Elemente de care trebuie să se țină cont la alegerea noilor anvelope și jante

Trecerea prin procedura de omologare a unor jante și anvelope diferite de cele montate pe mașină de către producător are drept motiv, fie dorința proprietarilor de a realiza modificări estetice care să le reprezinte personalitatea, fie intenția de a obține maximul de eficiență și de siguranță prin variația dimensiunilor componentelor.


Persoanele care doresc să modifice anvelopele și jantele din motive estetice au ca motiv moda actuală, de a utiliza variante de dimensiuni cât mai mari. Aceste persoane trebuie să știe că este posibilă trecerea la o variantă superioară, însă diferența maximă recomandată este de 2 inch față de cele originale. Motivul este dat de faptul că dacă diferența ar fi mai mare, roțile ar putea atinge părțile componente ale automobilului, în special în timpul virajelor. Dacă un astfel de lucru s-ar întâmpla, atât caroseria, cât și pneurile ar avea de suferit și s-ar putea produce accidente grave.


Dacă se dorește o trecere la anvelope mult mai mari decât cele originale, de exemplu de la 15 la 18 inch, există o variantă care poate fi folosită și care nu permite ca acestea să atingă zona aripilor. În acest caz, jantele pot fi utilizate împreună cu anvelope ce au flancul redus, diametrul total fiind astfel unul corespunzător.


Totuși, varianta nu este una perfectă, deoarece anvelopele cu flanc redus amortizează șocurile mai puțin eficient, iar confortul șoferului și al pasagerilor va avea de suferit. Această situație este problematică, pe multe drumuri publice din România, ce nu au o calitate adecvată și sunt pline de gropi sau de denivelări. În plus, este posibil ca la un șoc mai puternic, o astfel de anvelopă să nu protejeze janta, ce se poate deteriora iremediabil.


Persoanele care vor să apeleze la acest demers din motive de atingere a eficienței maxime trebuie să știe că se pot obține avantaje în următoarele împrejurări: în timpul iernii mașina va deveni mai stabilă dacă dimensiunile anvelopelor sunt mai reduse și în timpul verii mașina este mai eficientă dacă anvelopa este cu 1 sau 2 inch mai mare decât cea originală.


O altă caracteristică de care este obligatoriu să se țină cont este compatibilitatea dintre jantă, anvelopă și automobil în ceea ce privește sistemul de prindere. Se va avea în vedere ca noile jante să aibă același sistem ca cele originale în legătură cu numărul de prezoane și diametrul găurii de prindere. Dacă există diferențe, atunci este nevoie de modificarea acestuia prin montarea unor adaptoare speciale. De asemenea, anvelopele trebuie să fie potrivite ca dimensiuni pentru montajul pe jantele dorite. Pentru evitarea unor probleme în acest sens se pot achiziționa roți complete (cu anvelopele deja montate pe jante).


Nu în ultimul rând, se va ține cont și de alegerea unor cauciucuri corespunzătoare condițiilor meteo. În funcție de anotimp, legea din România prevede ca fiind obligatorie folosirea unor variante corespunzătoare. În timpul sezonului cald se vor folosi pneurile de vară, ce oferă eficiență maximă în condiții de temperaturi ridicate ale asfaltului, iar în sezonul rece anvelopele de iarnă, ce asigură o stabilitate și o frânare excelente în condiții de polei, gheață sau zăpadă. Există și varianta intermediară, a utilizării anvelopelor all season ce pot fi folosite tot timpul anului, fără a mai fi necesară schimbarea acestora în funcție de sezon. Așadar, indiferent că este vorba despre omologarea anvelopelor all season, de vară sau de iarnă, toate informațiile menționate trebuie avute în vedere pentru a putea circula în deplină legalitate și siguranță.


În concluzie, proprietarii de automobile ce vor să omologheze noi jante și anvelope trebuie să cunoască ce trebuie să facă pentru a efectua demersul în mod corect și pentru a evita primirea unor amenzi usturătoare și punerea în pericol a participanților la trafic.



Surse foto: unsplash.com

Comments


bottom of page