top of page

Poți merge vara cu anvelopele de iarnă?

Updated: Mar 20, 2023


În teorie, da, dar în practică este de evitat folosirea anvelopelor de iarnă pe timpul verii.

Așa cum spune denumirea lor, anvelopele de iarnă sunt concepute pentru temperaturile și condițiile meteo întâlnite iarna și vor fi mediocre sau chiar periculoase la temperaturi mai mari de 7 grade Celsius. Asta înseamnă că performanțele promise de anvelopele de iarnă sunt garantate doar la temperaturi specifice anotimpului rece, iar la temperaturi ridicate, anvelopele de iarnă nu vor mai fi la fel de eficiente și de sigure.

Condițiile de zăpadă și gheață necesită utilizarea unei compoziții specifice de cauciuc care rămâne maleabilă la temperaturi de îngheț, pentru a asigura aderența necesară. Designul benzii de rulare este și acesta specific anotimpului rece, împărțirea în multe blocuri independente presărate cu striații oferind multitudinea de puncte de aderență necesare pentru o rulare sigură pe zăpadă, zloată și polei.



Anvelopele de vară sunt construite complet diferit, cu nervuri centrale neîntrerupte și umeri robuști construiți pentru rigiditate în viraje și nu pentru flexibilitatea necesară la asigurarea aderenței laterale în condiții alunecoase. Acestea au blocurile mult mai mari, canelurile largi și compoziții tari pentru a păstra rigiditatea și performanțele anvelopei la temperaturile ridicate întâlnite vara, mai ales la nivelul carosabilului. Astfel, așa cum o anvelopă de vară este sub orice critică în condiții de iarnă, chiar și pe carosabil uscat, datorită construcției care o va face complet ineficientă și periculoasă la temperaturi joase, așa și utilizarea anvelopelor de iarnă va veni cu riscuri și lacune în performanțe la temperaturi mari, pe asfalt încins.

Vara, anvelopele de iarnă consumă mai mult combustibil, fac mai mult zgomot, se uzează mai repede, în multe cazuri distanțele de frânare se dublează, iar stabilitatea laterală are mult de suferit datorită compoziției moi și a benzii de rulare mai puțin rigide. De asemenea și folosirea pe timpul iernii a anvelopelor de iarnă folosite toată vara aduce riscuri, datorită uzurii pronunțate, care le va face mai puțin eficiente, adâncimea benzii de rulare fiind critică în sezonul rece, dar și datorită fenomenului de "coacere" care are loc vara, la temperaturi înalte, când anvelopele de iarnă secretă uleiurile care permiteau păstrarea flexibilității, iar cauciucul din compoziție devine prea rigid pentru eficiență pe timp de iarnă. Nu degeaba se recomandă păstrarea anvelopelor de iarnă la loc răcoros și ferit de soare.



Prin urmare, dacă rularea anvelopelor de iarnă pe timp de vară se face din considerente financiare, atunci trebuie să știți că această practică nu este rentabilă, mai ales dacă se ia în considerare consumul mărit de carburant sau lacunele de performanță, dar și că un set bun de anvelope de vară este uneori chiar și de două ori mai ieftin față de anvelopele de iarnă pe care le uzezi prematur rulând cu ele vara.


תגובות


bottom of page