top of page

Presiunea în pneuri – cum o măsori și de ce este important să ai anvelopele umflate corespunzător

Updated: Feb 1


Presiunea in pneuri - roata, manometru, masuratori. Cover

Presiunea din pneuri reprezintă una dintre modalitățile esențiale de întreținere a anvelopelor – dacă nu verifici constant cât de umflate sunt roțile, s-ar putea la un moment dat să te trezești cu anvelopele mult prea uzate și să fii nevoit să le schimbi mai repede decât credeai. Presiunea corectă din anvelope ajută nu doar la prevenirea incidentelor din trafic și la călătorii în condiții de siguranță, ci și la o economie semnificativă de bani – presiunea corectă din pneuri te ajută să economisești bani nu doar cu înlocuirea anvelopelor din cauza uzurii, ci și cu combustibilul.

Indiferent dacă ești șofer începător sau cu mulți kilometri conduși, informațiile de mai jos te vor determina să acorzi mai multă atenție anvelopelor tale.



Cuprins:



1. Presiunea în pneuri – ce reprezintă?


Presiunea din pneuri reprezintă de fapt forța exercitată de aerului din interiorul anvelopei asupra pereților acesteia. Deși anvelopele sunt proiectate pentru a fi durabile și rezistente în timp, ele necesită o întreținere ca la carte pentru a-și menține performanța. Verificarea periodică a presiunii din pneuri este una dintre metodele de întreținere pe care trebuie să le bifezi dacă nu vrei să înlocuiești prea des anvelopele mașinii tale – știai că o presiune incorectă în roți duce la o uzură mult mai rapidă și neuniformă a acestora?

Fiecare anvelopă are o anumită presiune, recomandată de producătorul mașinii, în funcție de caracteristicile tehnice ale anvelopei - marcă, model, dimensiune, dar și tipul vehiculului pe care îl folosești. Este destul de simplu să afli care este presiunea optimă pentru roțile mașinii tale. O găsești notată în manualul vehiculului și de multe ori și pe eticheta din interiorul ușii șoferului, în portbagaj sau în orice alt loc vizibil.


2. Verificarea presiunii în roți – la cald sau la rece?


Verificarea presiunii în roți se poate face în două moduri: la cald sau la rece. Verificarea la cald se face după ce ai pornit mașina și ai parcurs deja câțiva kilometri. Ține cont de faptul că într-o astfel de situație, presiunea în anvelope va fi mai mare decât cea specificată de producător pentru că în timpul rulării, temperatura din roți crește, la fel și presiunea aerului. Aici intervine și una dintre cele mai mari greșeli ale șoferilor care umflă roțile atunci când sunt calde și ajung la o presiune mult prea mare. Presiunea excesivă afectează nu doar aderența, ci și confortul și durata de viață a anvelopei.

Specialiștii și producătorii recomandă verificarea presiunii din roți la rece, înainte să pleci la drum. Dacă mașina a fost folosită recent, las-o în parcare câteva ore înainte de a măsura presiunea din roți. În acest fel vei obține valori mult mai precise, chiar dacă pot fi ușor scăzute față de cele indicate de producător. Nu este cazul să le umfli pentru că ele se vor încălzi în mers și vor ajunge la presiunea optimă, recomandată de specialiști.


3. Presiunea din cauciucuri – în ce condiții scade?

3. Presiunea in pneuri - roata dezumflata

S-ar putea să măsori presiunea din roțile mașinii și să îți dai seama că e mult mai mare decât cea indicată de producător. Nu trebuie să îți faci prea mult probleme în legătură cu cât trebuie să fie presiunea în roți – cel mai probabil nu ai fost atent când ai umflat roțile ultima dată și ai băgat mai mult aer decât trebuie. Tot ce trebuie să faci este să mai eliberezi din aer pentru a ajunge la valoarea optimă.

În schimb, când vine vorba despre ce presiune trebuie să ai în roți, presiunea mică poate atrage atenția asupra unor probleme precum:

  • Variații de temperatură – când temperatura exterioară scade, presiunea din anvelope poate să scadă și ea, iar când afară temperatura este extrem de mare, presiunea poate crește,

  • Uzură normală – în timp, anvelopa mai poate pierde aer ca urmare a procesului normal de uzură,

  • Perforații – una dintre cele mai frecvente cauze ale pierderii de presiune din anvelope este perforația realizată de diverse cuie, șuruburi sau alte obiecte ascuțite care taie pneul,

  • Defecte de fabricație – în cazuri mai rare, anvelopele pot avea din fabricație anumite defecte care duc la pierderea presiunii,

  • Supraîncărcarea – dacă încarci mașina cu mult mai multe obiecte sau bagaje, există șanse mari ca anvelopele să piardă din presiune.

Este important să fii atent la cât de des apar aceste pierderi de presiune. Dacă doar ce ai umflat roata și constați peste 1-2 ore că deja e iar dezumflată, cel mai probabil există o perforație la nivelul cauciucului. Cu cât acționezi mai repede, cu atât sunt șansele mai mari să îți poți repara pneul, fără costuri prea mari.


4. Presiunea corectă în anvelope – informații utile despre presiunea în roți


Simți uneori că îți e greu să manevrezi mașina, să virezi sau să ții direcția? Există șanse mari ca o roată să fie dezumflată. Dacă ești atent la anvelope, poți observa că unele sunt mai uzate decât altele sau că o roată este mai aplatizată. O presiune mică în anvelope poate crește și rezistența la rulare, iar acest lucru duce și la un consum mai mare de combustibil. Dacă dintr-o dată observi că mașina ta consumă mai mult, deși nimic nu s-a schimbat la traseu sau la stilul de condus, ar fi bine să îți verifici anvelopele.


4.1. Când se măsoară presiunea în pneuri?

Când măsurați presiunea în pneuri? Este recomandat să verifici presiunea la roțile mașinii în următoarele situații:

  • O dată pe lună – verifică cel puțin o dată pe lună dacă roțile tale sunt umflate pentru a evita incidentele neplăcute și uzura anvelopelor,

  • Înainte de călătoriile lungi – dacă știi că urmează să pleci într-o călătorie de minim 7-8 ore, ar fi bine să te asiguri că este presiunea optimă în roți pentru că condusul neîntrerupt pentru mai multe ore poate afecta cauciucurile (unii șoferi umflă mai tare pneurile atunci când știu că urmează să meargă pe autostradă pentru că tracțiunea este mai bună),

  • După schimbarea roților – dacă ai schimbat recent roțile, ar fi bine să te asiguri că acestea sunt umflate conform recomandărilor producătorului,

  • După o staționare prelungită a mașinii – dacă nu ai mai mers timp de câteva zile, săptămâni sau chiar luni cu mașina, înainte de primul drum, verifică anvelopele,

  • După un incident – dacă ai trecut peste un obstacol care te-a zdruncinat serios, oprește pe dreapta să vezi dacă anvelopele tale nu au suferit deteriorări.

De asemenea, mai există o situație când se măsoară presiunea în pneuri, mai precis: un caz aparte în care ar trebui să măsori presiunea în pneuri este iarnă. După ce schimbi anvelopele de vară cu cele de iarnă, ar fi bine să-ți faci un obicei de a verifica presiunea anvelopelor, mai ales în zilele foarte reci, atunci când anvelopele de iarnă pierd din presiune în momentul în care se înregistrează o scădere bruscă de temperatură. Acest lucru este valabil și pentru anvelopele all season - verificarea pneurilor ar trebui să fie o activitate la fel de elementară ca reglarea scaunului sau a oglinzilor. În momentul în care temperatura scade sub 5 grade Celsius, se recomandă să suplimentezi aerul în anvelope pentru a evita aplatizarea lor și uzura neuniformă a cauciucurilor. De cealaltă parte, presiunea în anvelope vara tinde să fie mai mare, din cauza temperaturilor ridicate. Așa că, ai grijă în ceea ce privește presiunea în pneuri vara, respectiv presiunea roților vara, pentru a nu le umfla prea tare.


4.2. Cum se măsoară presiunea din pneuri?

4.2. Presiunea in pneuri - masurare presiune cu manometru, service auto

Presiunea roților se măsoară cu ajutorul unui manometru. Îl poți găsi în majoritatea benzinăriilor, în service-uri auto sau vulcanizări, însă există și varianta portabilă (manometru tip stilou sau manometru digital) pe care o poți achiziționa pentru a măsura nivelul aerului din cauciucuri acasă sau oriunde ai fi, de câte ori este nevoie.

Înainte de a măsura presiunea și de a corecta valorile, trebuie să știi care este presiunea recomandată în pneuri de către producător pentru mașina pe care o deții. Presiunea în pneuri la autoturisme diferă nu doar în funcție de factorii externi, ci și de marcă, model sau dimensiunea anvelopelor. Dacă știi deja care este presiunea în cauciucuri, poți trece la folosirea manometrului. Iată care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi:

  • Înșurubează manometrul pe valva de presiune – asigură-te că este bine fixat pentru a înregistra valori corecte,

  • Citește presiunea afișată și vezi dacă este în parametrii recomandați de producător,

  • Ajustează presiunea, dacă este necesar,

  • Înșurubează la loc valva de presiune și repetă procesul pentru fiecare anvelopă.


4.3. Ce presiune se bagă în roți?

Mulți șoferi se întreabă care este presiunea corectă în anvelope sau ce presiune trebuie să ai în roți pentru a fi cea corectă. Există un interval standard cuprins între 30 și 35 PSI (aproximativ 207 – 241 kPa), însă asta nu înseamnă că toate anvelopele vor avea nevoie de aceeași presiune. Spre exemplu, în cazul unui Audi A4, presiunea optimă în pneuri este de 33 PSI, în timp ce în cazul unui Audi A4 RS4, presiunea recomandată la roțile din față este de 38 PSI, iar în spate de 35 PSI. Nu este o greșeală, nivelul aerului din roți poate să difere și în funcție de locul lor – la unele modele, este necesară o presiune mai mare în roțile din față, în timp ce la alte modele este indicată o presiune mai mare în cele din spate. În astfel de cazuri trebuie cu atât mai mult să verifici constant nivelul aerului din roți pentru a conduce în siguranță. Nu uita nici de faptul că valorile presiunii din roți pot fi influențate de viteza cu care circuli, de condițiile de drum, condițiile meteo (presiunea în roți vara va fi mai mare, în timp ce presiunea în anvelope iarna scade mai repede), dar și de calitatea pneurilor.

Așa că, nu există un răspuns universal la întrebările ”Care este presiunea normală în pneuri?” și „Care este presiunea corectă în pneuri?” pentru că fiecare producător de mașini recomandă pentru fiecare model un alt interval. Ține minte acest lucru de fiecare dată când măsori presiunea în pneuri.


4.4. Ce beneficii are presiunea corectă în anvelope?

Este indicat să verifici constant dacă anvelopele tale se încadrează în valorile de presiune în roți recomandate pentru că acest lucru îți aduce beneficii pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung. Iată care sunt cele mai importante dintre ele:

  • Creșterea duratei de viață a anvelopelor – știai că o presiune mai mică cu 6 PSI decât cea recomandată de producător duce la distrugerea roților?

  • Economie de combustibil – o presiune mai mică a roților duce la o supraîncălzire a pneului și la o creștere a consumului de combustibil cu până la 5%,

  • Siguranța în timpul condusului – roțile umflate corespunzător au o aderență mult mai bună la drum și reduc riscul de producere a incidentelor neplăcute în trafic,

  • Confort ridicat – presiunea corectă în anvelope asigură un confort ridicat în timpul călătoriilor și o conducere mai lină.


4.5. Ce riști dacă pleci la drum fără să ai o presiune optimă în roți?

Dacă nu îți verifici frecvent presiunea în roți, atât calitatea condusului, cât și siguranța ta vor fi afectate. O presiune prea mică în pneuri duce la supraîncălzirea roților și la un risc mai mare de explozie. În plus, roata se aplatizează în mers, iar porțiunile laterale se degradează mai repede. De cealaltă parte, dacă există prea mult aer în pneuri (mai mult decât nivelul recomandat), apare o uzură mai rapidă a anvelopelor, în special a porțiunii din mijloc, dar și o scădere a aderenței pe drumul accidentat. O creștere a presiunii cu 5 PSI peste nivelul indicat poate duce la o avariere mult mai rapidă a roților în momentul în care treci peste o groapă din asfalt.


În concluzie, dacă nu ai un manometru în mașină, ar fi bine să cumperi unul și să îl porți întotdeauna cu tine. Nu te mai baza doar pe inspecția vizuală a roților, mai ales atunci când trebuie să pleci la un drum lung. Ia în considerare informațiile prezentate despre ce presiune se bagă în roți, verifică presiunea anvelopelor și asigură-te că se încadrează în parametrii recomandați de producător. Doar așa vei ajunge la destinație în siguranță, fără un consum mai mare de combustibil și pneuri uzate.


Sursă foto: freepik.com

1,445 views0 comments

Commentaires


bottom of page