top of page

TOT CE TREBUIE SĂ ȘTII DESPRE ROTIREA ANVELOPELOR

Pentru a evita uzura prematură, anvelopele necesită întreținere frecventă, precum orice altă componentă a mașinii tale.


Ghidul de mai jos îți va spune tot ce trebuie să știi despre frecvența rotirii anvelopelor, dar și cum se face, în funcție de tipul anvelopelor sau de transmisia mașinii: tracțiune față, tracțiune spate, tracțiune integrală.


Ce înseamnă uzura prematură a anvelopelor?

Având în vedere că sunt singura componentă în contact direct cu suprafața carosabilă, menținerea anvelopelor în parametri optimi de funcționare este vitală. Starea și vechimea anvelopelor pot afecta foarte mult capacitatea de direcție, manevrabilitatea și tracțiunea a mașinii.


Varii probleme duc la modele de uzură diferite ale benzii de rulare și, astfel, pot indica informații importante despre starea trenului de rulare al mașinii. Cele mai evidente patru modele de uzură a benzii de rulare sunt uzura centrală, uzura extremităților, uzura pe o singură margine și uzura neuniformă.

Uzura centrală este cauzată de supraumflarea constantă a anvelopelor, lucru care poate afecta serios performanțele mașinii, confortul la rulare, durata de folosire a anvelopelor, precum și durata de viață a componentelor suspensiei.


În același timp, rularea cu anvelope fără presiune suficientă va afecta serios comportamentul mașinii, stabilitatea, consumul de carburant, vor expune jantele lovituri și vor genera uzura extremităților benzii de rulare.


Dacă se observă uzură exagerată pe o singură margine a anvelopei, interioară sau exterioară, înseamnă că aveți geometria direcției incorect aliniată.


Uzura neuniformă pe anvelope poate apărea din cauza mișcărilor neregulate sus-jos / sărituri ale roților, care pot apărea din cauza problemelor la suspensie sau a roților neechilibrate. Uzura prematură a anvelopelor mai este cauzată și de staționarea prelungită, când anvelopele rămân comprimate într-o singură poziție pe un termen îndelungat și își modifică structura permanent, atât la nivelul carcasei anvelopei, cât și prin tensionarea cauciucului.

Viteza de rulare este alt factor în uzura prematură a anvelopelor. Majoritatea sunt testate la 80-100 km/h și construite pentru a livra performanțe maxime și durata optimă de viață la aceste viteze. Cu cât crește viteza, crește și uzura exponențial - spre exemplu, o mașină care rulează cu 160km/h își va uza de până la 16 ori mai repede anvelopele, față de o mașină care rulează cu 80 km/h.

Cum te ajută rotirea anvelopelor?

În funcție de transmisia mașinii (tracțiune față, spate sau integrală), anvelopele se vor uza difert datorită nivelurilor diferite de utilizare. Spre exemplu, la o mașină cu tracțiune față, roțile de pe puntea față trebuie să lucreze mai mult ca roțile din spate, datorită direcției, frânării, masei motorului și a punții.


Rotirea periodică a roților va permite celor patru anvelope să fie supuse la aceleași forțe și sarcini, generând astfel o uzură uniformă, capacități de rulare îmbunătățite și o durată de utilizare prelungită. Expunerea la soare este alt motiv pentru care se recomandă rotirea anvelopelor . Anvelopele se deteriorează mai repede când sunt expuse frecvent la raze ultraviolete, acestea afectând proprietățile de flexibilitate ale cauciucului și accelerând procesul de îmbătrânire. Rotirea anvelopelor asigură o "coacere" uniformă și, în general, o expunere uniformă a anvelopelor la elemente, șocuri mecanice, forțe și mase.


Cât de des ar trebui să rotiți anvelopele?

Rotirea anvelopelor ar trebui să se facă cel puțin o dată la șase luni, iar unele companii producătoare de anvelope o recomandă după fiecare 10.000-12.000 de kilometri. Totuși, când alegeți frecvența rotirii anvelopelor, este necesar să luați în calcul mai mulți factori: - stilul de condus: mai exact cat de lin virezi, accelerezi și frânezi, viteza cu care mergi frecvent, dacă eviți gropi și borduri etc.;

- suprafața carosabilă: dacă mergi des pe drumuri accidentate, neasfaltate sau mai mult pe autostradă;

- viteza medie de rulare: dacă mergi la viteze de oraș, când anvelopa ajunge foarte greu la temperatura optimă de rulare sau dacă mergi des pe autostradă, unde anvelopele ajung în temperatura optimă, se răcoresc eficient, dar în același timp sunt rulate la viteze mari;

- climă: dacă te plimbi cu mașina într-o zonă temperată sau ai parte de temperaturi extreme;

- frecvența rulării: dacă mergi zilnic cu mașina, o folosești doar în weekend sau o lași parcată cu săptămânile; - presiunea în anvelope: dacă este corespunzătoare sau nu.


Cum rotești anvelopele?

În primul rând, trebuie să știi ce tip de anvelope ai pe masină. Și nu, nu vorbim despre anvelope de iarnă, anvelope de vară sau anvelope all-season, ci despre benzile de rulare și particularitățile acestora:

Anvelopele simetrice pot fi montate în orice poziție față-spate și pot rula în orice direcție.

Anvelopele direcționale vor rula într-o singură direcție și pot fi montate doar pe o latură a mașinii.

Anvelopele asimetrice pot rula într-o singură direcție, dar pot fi montate pe orice latură a mașinii.


Apoi fiecare sistem de tracțiune tratează diferit puterea transmisă anvelopelor, generând o uzură distinctă a anvelopei. Astfel, modelele de rotire diferă un pic.


AWD (tracțiune integrală) este un sistem cu normă întreagă care este activ tot timpul și poate varia, fie mecanic, fie electronic, puterea trimisă la fiecare roată pentru tracțiune și manevrabilitate optime. Astfel, când există o pierdere a tracțiunii, puterea de la motor este transferată de la roțile care alunecă către celelalte roți, ajutând mașina să-și recapete rapid aderența. Tracțiunea integrală nu înseamnă automat și uzura uniformă a anvelopelor, existând diferențe de greutate între puntea față și puntea spate, dar și pentru că roțile nu se învârt la fel.

Pentru vehiculele AWD, modelul optim este încrucișarea: dreapta față în stânga spate, stânga față în dreapta spate, dreapta spate în stânga față și stânga spate în dreapta față.


FWD (tracțiune față) este cel mai răspândit sistem de tracțiune, pentru că este cel mai ușor, și ca masă, și ca implementare, și oferă proprități optime la urcare. Totuși, este și cel mai dificl de controlat în cazul pierderilor de aderență, deoarce puntea față asigură și tracțiunea și virarea.


Pentru FWD, anvelopele spate vin în față pe aceeași latură, iar cele față merg în spate pe laturele opuse. (spate stânga - față stanga, spate dreapta - față dreapta, față stânga - spate dreapta, față dreapta - spate stânga).


RWD (tracțiune spate) este sistemul care maximizează accelerația mașinii, aplicând accelerația pe puntea spate, unde se face transferul de mase și unde mașina apasă cel mai mult când accelerează, optimizând transferul de putere dintre anvelope și carosabil. În același timp, puntea tractoare nu este aceeasi responsabilă cu virarea mașinii, ca la FWD.


Pentru vehiculele cu tracțiune spate, rotirea se face astfel: față stânga - spate stânga, față dreapta - spate stânga, spate stanga - față dreapta, spate dreapta - față stânga.


Comments


bottom of page