top of page

Totul despre sistemul de monitorizare a presiunii in anvelope (TPMS)

Updated: Feb 7, 2022


Sistem de monitorizare a presiunii in anvelope


Daca vehiculul dumneavoastra a fost construit dupa anul 2007, acesta a fost echipat cu un sistem de monitorizare a presiunii in anvelope. Acest sistem va afisa o lampa de avertizare care indica cand anvelopele au presiune scazuta si care ar trebui sa fie verificate.


TPMS va aprinde o lampa de avertizare in tabloul de bord ori de cate ori presiunea scade sub nivelul recomandat al vehiculului cu 25% sau mai mult.


Simbolul oficial al TPMS este un semn de exclamare galben in sectiunea transversala a anvelopei. Daca vedeti acesta eroare aprinsa in bord, ar trebui sa verificati imediat presiunea anvelopelor si sa verificati daca nu aveti rotile dezumflate.


Unul dintre avantajele semnificative ale sigurantei TPMS este ca poate ajuta la prevenirea dezumflarii rotilor. In plus, sistemul de monitorizare a presiunii va poate ajuta sa abordati schimbarile de temperatura care determina fluctuatii ale presiunii penurilor. Reactia in urma avertizarii sistemului TPMS si mentinerea anvelopelor corect umflate poate ajuta la scaderea consumului de combustibil, poate prelungi durata de viata a anvelopelor si poate contribui la stabilitatea si siguranta vehiculului.


TPMS poate veni in unul din doua tipuri: direct sau indirect. Fiecare sistem utilizeaza diferite setari mecanice si metode pentru a monitoriza presiunea si a va avertiza cand aceasta este scazuta. TPMS direst masoara presiunea aerului prin senzori dedicati in roata, in timp ce TPMS indirect estimeaza presiunea scazuta pe baza vitezei de rotatie a anvelopelor.


TPMS direct


Un sistem direct de monitorizare a presiunii in anvelope actioneaza cu ajutorul unei baterii in interiorul rotii pentru a comunica cu vehiculul. Senzorii citesc direct presiunea din fiecare anvelopa si transmit datele catre computerul de bord. Sistemul va declansa lumina bordului daca presiunea unei anvelope scade sub 25% din presiunea recomandata de producatorul auto. Acest proces confera unui TPMS direct un grad de precizie mai mare decat TPMS indirect. Unele sisteme avansate directe permit chiar soferului sa verifice presiunile anvelopelor individuale de pe tabloul de bord.


Senzori de presiune Alcar


TPMS indirect


Un TPMS indirect estimeaza o anvelopa subumflata prin senzori de viteza a rotilor, utilizata de sistemul de franare ABS. Acesti senzori masoara viteza de rotatie a fiecarei anvelope. Ele pot detecta cand o anvelope se roteste mai repde decat celelalte, ceea ce inseamna ca anvelopa mai rapida are presiune redusa. Daca sistemul determina ca o anvelope nu are presiune, va aprinde o lumina de bord pentru a va avertiza.


Producatorii auto au dezvoltat TPMS indirecte pentru a se conforma reglementarilor UE, reducand in acelasi timp costurile vehiculelor. Aceste sisteme sunt mai ieftine de produs, deoarece utilizeaza componentele existente ale masinii, dar au dezavantaje distincte. Un TPMS indirect are nevoie de calibrare dupa fiecare service, inclusiv o schimbare a anvelopei sau reglarea presiunii.


Bateriile senzorilor TPMS


Bateriile TPMS dureaza aproximativ 6-10 sau aproximativ 140000 sau 19000 km. Etansantul pentru anvelope, coroziunea din elemente si o baterie slaba sau descarcata poate face necesara inlocuirea senzorului. Bateria din senzorul TPMS nu este detasabila. Dupa terminarea duratei de viata a bateriei, va fi necesa un nou senzor TPMS.


TPMS si verificari ale presiunii


Sistemele de monitorizare a presiunii in anvelope ofera asistenta valoroasa in monitorizarea presiunii in anvelope, dar nu ar trebui sa inlocuiasca niciodata verificarea lunara a presiunii aerului. Ambele tipuri de TPMS va vor alerta doar atunci cand presiunea anvelopei scade sub presiunea recomandata cu 25%. Acesta este un prag ridicat, deoarece anvelopele subumflate cu doar 5% incep sa sufere din cauza temperaturilor interne crescute. Aceste probleme devin mai pronuntate pe masura ce presiunea scade, astfel incat anvelopele pot fi subumflate fara a declansa o alerta TPMS.


Din acest motiv, nu trebuie sa va bazati niciodata explcusiv pe TPMS pentru a monitoriza presiunea anvelopelor. Ar trebui sa utilizati intotdeauna un manometru pentru a va verifica manual presiunea in anvelope in fiecare luna. TPMS ar trebui sa functioneze ca un avertisemnt care sa completeze rutina dumneavoastra existenta, nu ca prima linie de aparare.


Pe www.janta.ro gasiti o gama variata de modele de jante din aliaj special concepute pentru a permite instalarea de senzori de presiune in anvelope, de asemenea, la achizitionarea unui set de jante sau roti complete puteti opta pentru achizitia unui set de TPMS marca ALCAR.


Senzori TPMS



Commentaires


bottom of page